F1-framtid

av Anna Andersson

I morgon fredag ska det komma ett besked om F1-sprotens framtid och det känns som om vi är många som väntat och som vill ha ett besked. De senaste veckorna har det bara handlat om snack hit och snack dit från FOTA och FIA och nu behövs det helt enkelt ett besked om. FIA har lovat att lämna namnen på nästa års F1-team före lunch (men sedan är det klart att de sällan håller sig till sina tidsangivelser, men ändå..) och i går träffades FIA och representanter från FOTA för att försöka komma överens.

Men det verkar inte som om det elva timmar långa mötet mellan Max Mosley och Ferraris Stefano Domenicali, Brawns Ross Brawn, Red-Bulls Christian Horner och Toyotas John Howett gav så mycket. I tysk och engelsk media beskrivs det som ett möte med grå rök – det vill säga att vissa kompromisser har gjorts, men att parterna ännu inte är eniga. Det ryktas om att F1-teamen får en provisorisk licens och att man ska lösa konflikten framöver.

Själv tycker jag att det vore bedrövligt för den här saken måste få sin lösning och det är dags att gå vidare. Dels för att vi ska kunna intressera oss för och koncentrera oss på sporten igen och dels för att teamen ska kunna förbereda sig för 2010. Nu behöver alla ha koll på reglerna i tid så att vi kan få njuta av en lång och spännande säsong – inte som i år när allt är färdigt innan semestern.

Anna

Lotus

av Anna Andersson

Ännu ett klassiskt namn är på väg till baka Lotus….Litespeed som grundats av Nino Judge och Steve Kenchington vill köra F1 imed Team Lotus. Anledningen är att båda arbetade som ingenjörer för Lotus under F1-tiden och de har sökrat sig rättigheterna till namnet. Dessutom ska F1-bekantingen Mike Gascoyne börjat arbeta med designen. Nu verkar det ju som om F1 bara ska bestå av klassiska stall, Brabham, Lola, March – men frågan är vilken kvalitet de håller…Det känns inte skoj om de klassiska teamens namn smutsas ner för att den nya produkten inte håller måttet.

I dag hade förarna ett möte med FOTA och förklarade att de står på FOTAs sida i bråket med FIA och  jag håller med Jarno Trulli:

– Man kan inte försöka att ta med nya team som inte har en aning om hur det är att köra med den här typen av bilar och på den här nivån, citeras han.

Det känns just nu som om det finns en stor risk att kvalitén blir sämre, även om namnen på flera av teamen verkar lovande.

Just nu leder Jenson Button i Turkiet, och håller han in i mål är det första gången som det loppet vinns av en förare som inte haft pole – och Button fortsätter sin marsch mot titeln.

Jag som hade hoppats på en jämn och spännande säsong….;-)

Anna

Halkigt

av Janne blomqvist

Första träningen är körd och ”HALT” är ordet för dagen…

Extremt dåligt grepp i banan och stora problem med graining, speciellt på dom mjuka däcken. Pratade just med finske, förre F1-föraren, JJ Lehto som sa att Kovalainen, som var den enda som testade ”option”, hade problem att få dom att räcka mer än två varv p g a graining. Dom hårda däcken hade man istället svårt att få upp temperaturen i men i gengäld hade dom en mer konsekvent greppnivå. Detta kommer självklart att förändras i takt med att det läggs ner mer gummi under helgen och vi kan nog räkna med att varvtiderna kryper ner åtminstone två sekunder till kvalet i morgon.

Hamilton var snabb precis som Rosberg som alldeles i slutet av träningen slog till med snabbaste varv och har nu varit snabbast i nio av sjutton körda träningar….återstår och se om han kan få ihop en helg helg också

JB 

BMW – om någon mer än tyskarna bryr sig…

av Anna Andersson

Här i Tyskland är det mycket snack om BMW inför helgens lopp, dels eftersom Nick Heidfeld  officiellt sagt att han funderar över sin framtid – med andra ord så är det mycket troligt att BMW behöver en ny förare till nästa säsong och deras önskekandidat är Nico Rosberg.

Men honom vill som bekant även McLaren skriva kontrakt med och Rosberg säger själv att an gärna stannar i Wlliams om bieln är tillräckligt bra…

Dessutom meddelar BMW att de kör utan KERS i Turkiet, frågan är väl vad det gör med tanke på hur dålig bilen varit i år och det är en bil som inför säsongen ansågs vara en av de stora VM-kandidaterna. Tidigast till loppet  på Silverstone kommer KERS att vara tillbaka. I Turkiet är den  stora nyheten för teamet en dubbel diffusor,  så vi får se vad det ger. I morgon fredag är de sags för de första träningarna.

Turkiet nästa

av Anna Andersson

Så är Monacohelgen över, bråket mellan teamen och FIA kvarstår, Brawn GP fortsätter att dominera och det är dags för Turkiets GP. Det är en bana som jag personligen gillar, mycket höjdskillnader, en bra första kurva och flera omkörlingsmöjligheter. Mannen bakom banan heter Hermann Tilke, en mycket röksugen tysk i slarvig grå kostym som jag träffade på hans kontor i Aachen för något år sedan. Han är en rätt läcker gubbe som lever sitt liv för at bygga och bygga om F1-banor. Han är mannen bakom alla nya banor och han har väldigt mycket kontakter med förarna under tiden då han arbetar, allt för att loppet ska bli så spännande som möjligt för publiken. Bland annat berättade han att han gärna har en lätt nedförsbacke in mot mål för att publiken ska kunna se bilarna under en lång tid. Dessutom ska första kurvan vara bra för omkörningar eftersom han själv avskyr lopp där bilarna ligger som på ett pärlband från start till mål.

Till helgen är det också VM-kval i fotboll, därför misstänker jag att den bästa och  mesta F1-bevakningen sker på webben. Där finns inget begränsat utrymme, det är det tyvärr i tidningen;-)

Sedan vill jag en gång för alla klargöra att jag inte har någonting emot finländare och när det gäller Kimi Räikkönen så är han är en bra förare och han har numera en bil som kan konkurrera. Men eftersom intresset kring hans person är så stort är det självklart att vi skriver om honom, om det som är positivt och om det som är negativt.

På återhörande

Anna

 

Inget nytt möte i Monaco

av Anna Andersson

Äntligen en dag med action på banan och inte bara politik på någon lyxyacht. Efter gårdagens långa möte hette det att teamen och FIA skulle träffas i dag lördag igen, men enligt  tyska Auto, Motor und Sport vill Max Mosley istället träffa teamen ett och ett. Detta för att få den att vika från FOTAs linje.

– Det blir inget mer möte i Monaco, citeras han av tidningen.

Just nu verkar det allt mer troligt att det blir en övre budgetgräns, de enda teamen är helt emot det är Ferrari och Toyota. Men det mesta tyder väl på att det blir någon typ av kompromiss frågan är väl bara om Ferrari och Toyota accepterar den.. Exakt vad som händer ja det får vi vänta ytterligare några dagar på…

 

Annars var det action på  kvalet, Brawn har pole igen tack vare Button en förare som alltid haft talang men nu sitter i en bil där det syns… Dessutom blir det spännande att se vad Kimi Räikkönen kan göra från position två, han har KERS och en något lättare bil, vilket kan vara en fördel i starten men vilket borde göra att han måste gå in i depå tidigare än Button.

Jag hoppas verkligen att det blir ett händelserikt lopp, för en kö från start till mål är ungefär lika underhållande som när det är stau på Autobahn…

Anna

Bombhot

av Janne blomqvist

Jaha, då har man blivit bombhotad för första gången i karriären…ja, inte riktigt kanske, men precis innan vi skulle starta GP2 sändningen kommer två säkerhetsgubbar och säger att vi måste utrymma för det kan finnas en bomb på läktaren där vi sitter. Vi undrar ju förstås vad dom snackar om och påpekar att vi strax ska ut i sändning. Vill du vara kvar om det smäller? frågar säkerhetskillen, och det vill man ju inte så vi masar oss ut och ner på backen efter att ha ropat på Stockholm att vi helt plötsligt inte kan vara med och kommentera. Väl nere var det ingen riktig ”bombpanik” och det kändes lite märkligt om det bara var vi som måste utrymma. Efter någon minut kollar vi med en annan vakt (inte så engelskspråkig om man säger) som säger att det kan vara en bomb men att han inte vet. Vi drar oss tillbaka mot trapporna upp igen och möts då av beskedet att det inte fanns någon bomb och att vi kunde gå upp igen, satte mej ner på min plats precis på sekunden när starten gick…

GP2-loppet blev också lite speciellt när mästerskapsledande Romain Grosjean försökte köra förbi Andreas Zuber för sjätte plats, Grosjean blev lite otålig och körde in i Zubers bakdäck och vidare med ruskig fart in i staketet. Loppet flaggades av men Grosjean var dessbättre oskadd.

JB

Monaco

av Janne blomqvist

Fridag i Monaco idag….iallafall för Formel 1. Under fredagen öppnar banan för allmänheten efter halva dagen, den enda racingen är Porsche som kvalar och GP2 som kört sitt featurerace.

GP2 racet blev en besvikelse, statiskt och ganska tråkig underhållning. Hoppas att F1-loppet blir bättre. Romain Grosjean vann i överlägsen stil och verkar vara på en motorväg in i F1

Dagen har i övrigt spenderats i hytten för redigering av inslag till söndag, jagar också Mercedes Norbert Haug för en intervju om det faktum att man nu kan vinna VM med ett annat team en Mclaren…undrar vad han tänker kring detta.

Kvällen kommer att bestå av det sedvanliga partyt hos Red Bull – blir nog bra…

F1 handlar annars rätt mycket om politik, budgettak och hårda ord mellan teamen och FIA, ingen vill ge sej men en lösning är ett måste.

JB

Nu blir det spännande…

av Anna Andersson

Både Ferrari och Toyota har återige hotat med att lämna F1 om FIA genomför sin övre budgetgräns, i morgon fredag ska teamen träffas i Monaco och vi får se om de hittar någon lösning som kan passa FIA:

Jag tror att det blir svårt, men hoppas verkligen att det löser problemet för personligen har jag mycket svårt att tänka mig ett F1 utan sju stora biltillverkare och utan världens allra  bästa förare. Det ligger någonting i det som Ferrari säger, det blir inte längre F1.

I alla fall inte det F1 som jag älskat och älskar.

Det är för bedrövligt att man inte kan komma överens utan sysslar med någon slags tuppfäktning som bara skadar sporten. Trovärdigheten är just nu på fryspunkten. Anmälningstiden går ut den 29 maj, det betyder tat det är inte mycket tid kvar att lösa alla problemen på och det blir enormt spännande att se vilka team som faktiskt anmäler sig fram till dess att deadline löper ut.

I helgen är det dags för glamourloppet i Monaco, kul på sitt sätt. Läckra båtar, spektakulära krascher och glamour. Trist för att det är enormt svårt att köra om och en poleposition betyder ofta en seger..Så just  nu är det kvalet på lördag som känns riktigt hett – ungefär lika hett som det är i Tyskland just nu. Kring 30 grader och svettigt värre.

Men min kollega Lasse Anrell ska vara på plats i Monaco. Får se vad han kan berätta om, det känns som om det kan bli riktigt skoj att läsa;-)

På återhörande

Anna

Idiotiskt Mosley

av Anna Andersson

När Max Mosley jämför Ferraris hot om att lämna F1 med Ayrton Sennas död så undrar jag om karl har någonting innanför pannbenet. Uttalandet är inte bara smaklöst, det är riktigt idiotiskt.

Hur kan FIA acceptera det? Fast å andra sidan fick inte sexskandalen så stora konsekvenser heller…

Jag hoppas innerligt att han funderar över vad han sagt och kommer med någon form av förklaring, det är han skyldig både Ayrton Sennas familj och en hel idrottsvärld.

Jag som trodde att årets F1-säsong skulle handla om idrott, men istället är det en såpopera i klass med åttitalsklassikern Dallas. Jag blir bara så trött.

Sida 385 av 390