Inget besked på tisdag
avFrån Paris meddelades det nu i kväll attd et inte blir något besked om den stämning som FErrari lämnat in mot FIA under tisdagen, utan det kommer att ta i alla fall ett par dagar.
Så vi får vänta vidare…
Från Paris meddelades det nu i kväll attd et inte blir något besked om den stämning som FErrari lämnat in mot FIA under tisdagen, utan det kommer att ta i alla fall ett par dagar.
Så vi får vänta vidare…
Maktkampen inom F1 fortsätter. I dag gick Bernie Ecclestone ut och sade att han är säker på att alla teamen kommer att vara med nästa år och att alla kommer att ha samma reglemente. Det betyder att han tror på en lösning, men till vilket pris? Och framförallt när? Jag börjar redan bli trött på den här soppan, det känns som om det bara är gubbar som snackar en massa, men ingen som riktigt vet någonting… Vi vill ju inte föra med osanning, men just nu så käönns det som om det inte finns någon sanning. Eller också är det att den finns i betraktarens ögon. Därför väljer vi att lägga ryktena här på bloggen…
Max Mosley sade i dag att han är säker på att det är mellan tre och sex team som kommer att anmäla sig till F1 före den 29 maj
– Det går också bra att vänta, men då måste det finnas en plats ledig, säger han till Autosport och satte press på Ferrari och deras vänner.
I morgon kan vi få en första indikation på vilken vändning bråket kommer att ta, Ferrari har ju startat en domstolsförhandling i Paris eftersom de anser sig ha veto i regelfrågor och domstolen ska ha sitt möte udner eftermiddagen.
Så det är bara att vänta och se, troligen vet vi inte mycket mer före helgen…men det kan bli en fingervisning i alla fall. Det är för trist att F1 av någon anledning alltid ska avgöras utanför banan…
Jag är knappast den enda som sitter och väntar på ett besked från London. Vad händer egentligen på mötet som ska vara avgörande för F1:s framtid?
Jag vet inte.
Den enda information som sipprat ut är att mötet har börjat nu efter lunch, men att Ferraris president, som också är president i teamorganisationen FOTA, Luca di Montezemolo inte är närvarande. Anledningen är att hans pappa dött.
Istället är det Toyotas John Howett som för teamens talan och Ferrari har teamchef Stefano Donemicali på plats på Sofitel intill Heathrows flygplats.
Men några andra detaljer från mötet har jag inte sett än. SÅ det är bara att vänta…
trist.
Nu hotar även Renault med att hoppa av F1. Det innebär att BMW, Toyota, Ferrari, Red Bull ( därmed troligen även Toro Rosso) och Renault nu är enade. Mercedes har redan tidigare i samband med lögnskandalen påpekat att det inte är säkert att de har en framtid i just F1.
Det skulle innebära att Force India, Brawn och Williams är de team som är kvar i F1 nästa säsong, om inte FIA ändrar sina regler.
Alltså handlar det inte längre om Ferrari och deras vara eller inte vara. Det handlar om alla de stora tunga teamen och vilka alternativ finns för dem annars?
Kanske blir det den piratserie som diskuterats i flera år? Det finns faktiskt ett rykte som bland annat publicerats på Motorsporttotal om att Luca di Montezemolo redan nu arbetar för en egen serie – de skulle kunna ta över den ekonomiskt hårt ansträngda A1GP. Ferrari levererar motorerna till serien och kanske är det inte så omöjligt att man köper in sig där? Där finns redan kontrakt med tävlingsbanor över hela världen, med TV-kanaler i 160 länder, med Michelin som däckleverantör och med en PR-firma som är kostar betydligt mindre än Bernie Ecclestone. Dessutom är det så att det chassi som byggts till serien designats av Ferraris rådgivare Rory Byrne.
För de kvarvarande teamen, Williams, Brawn och Toyota skulle det naturligtvis bli ett stort problem eftersom deras motorleverantörere Mercedes och Toyota är borta ur F1…
Om det kan bli verklighet? Jag vet inte, på något sätt så känns det som om F1-teamen hotar för att få sin vilja igenom och sedan kommer en förhandling mellan FOTA och FIA och de båda parterna möts på mitten.
För egen del tycker jag nog att det vore det bästa. FIAs förslag är för radikalt och två reglementen gör att sporten tenderar att bli till en parodi på sig själv – samtidigt måste även teamen inse att det är dags att spara pengar…
Ett svar lär vi få den närmsta veckan – hoppas jag i alla fall. Det är för trist att F1 numera ofta tenderar till att bli mer politik än sport.
Anna
Kimis miss i kvalet i går, en felkalkylering och Massas miss i dag – en felkalkylering. Ferrari räknade helt enkelt fel på bensinen och Massa fick släppa förbi sig Vettel för att spara bensin. Ett stopp till och han hade halkat än längre ner i resultatlistan och just nu är alla poäng dödsviktiga. Dessutom lär de diskutera tillförlitligheten efter det att Kimi bröt.
Vilka huvuden rullar i Maranello?
Michael Schumacher ville inte prata med RTL inför loppet, undrar om han gör det efteråt…
Bade Jenson Button och Rubens Barrichello skulle köra tre stoppare, men eftersom Button hade kommit ut på banan där det var ”trafikkaos” så bestämde man sig för att minska skadorna och köra på en två stoppare, säger Ross Brawn till RTL.
Det var nyckeln till segern.
Anna
Jarno Trulli sade just till RTL att om det är någon som är skuld till startolyckan så är det Nico Rosberg. Han hann inte uppfatta sitiationen riktigt, men var riktigt besviken på att lämna loppet efter mindre än ett varv. Adrian Sutil var också riktigt besviken men oskadd.
Anna
Efter två lopps frånvaro är Michael Schumacher åter med Ferrari på F1, men den här gången sitter han inte med i depån. Något som upprör flera tyskar…De vill se honom i en ledande roll, men å andra sidan har Schumi erkänt att han tackade nej till rollen som stallchef när Jean Todt lade av. Han kände inte att han ville lägga ned den tiden som krävs.
Men vem vet, när hans MC-äventyr är över kanske han ändrar sig. Han om någon borde väl ha insett hur farligt utflykterna på två hjul är, han är ju fortfarande inte återställd efter kraschen i februari.
Får se om den nya bilen och Schumis närvaro kan får Kimi och Felipe att prestera. Det känns som om det är dags. Annars riskerar Ferrari att falla ner i samma grop som på 1980-talet då det var ett enda stort italienskt kaos.
Det löste sig först när Schumi, Brawn och gänget kom efter den två VM-gulden med Benetton i mitten av 1990-talet.
Ett första svar får vi efter kvalet i eftermiddag. Spännande! Skönt att F1 är tillbaka i Europa med normala tider;-) På något sätt är man inkörd på kl 14…
Snart är det dags för kval på Circuit de Catalunya! Viasat Motor är förstås på plats och vi har installerat oss, rekat, intervjuat, kollat och lyssnat… vi är mer än redo! Bring it on!
Frågorna är många- hur kommer det se ut nu när teamen uppdaterat aerodynamiken på bilarna? Kommer bilarna med KERS ha stor fördel på en bana som tillåter så lite omkörning? Kommer de stora teamen komma ikapp nu i europa? eller kommer skrällteamens framgångar att fortsätta?
I väntan på svar ska vi ta oss en pratstund med Timmy Hansen som kör Formula BMW ikväll!!! Se intervju med Timmy i Motorstudion efter F1-racet imorgon!
/Frida
F1-förare tjänar endel. Så mycket att 64 000 säkert inte är hela världen, men det borde ändå svida lite kan man tycka. Mark Webber, Red Bull, var för snabb på depårakan under den andra träningen, han körde 91,5 km/timme vilket är 31,5 km för fort och för varje km över gränsen så är kostnaden ungefär 2000 kr.
Alltså är det bara att betala runt 64 000 kr.
På träningen var han femma, snabbast var Williams båda förare Rosberg och Nakajima. Trea Fernando Alonso. Men frågan är hur lätta de bilarna var…
Det blir ett intressant kval i morgon eftermiddag.
Att Jenson Button är snabb vet vi – i alla fall på banan. Men i Dubai var han lika kvick utanför banan, skriver Motorsporttotal.
Där ska han ha lånat en Lexus RX 350 av några vänner för att åka och kolla in den nya F1-banan och han missade en fartkamera. Eftersom han körde mellan 21 och 30 km för fort kostade böterna honom ”bara” 1200 konor.
Det är ingenting mot vad han fick betala i Frankrike för snart nio år sedan, i Montpellier körde han 230 km/tim på motorvägen och det kostade 8000 kronor.
Men även det är småslantar för en F1-förare…