Year Of The Goat
avIbland, ja faktiskt ganska ofta under festivaljobbande, så är tekniken inte riktigt med oss. Ibland vill det sig inte alls.
Förra veckan hade vi till exempel tänkt att uppmärksamma hajpade Year Of The Goat med en recension från Sweden Rock. Problemet var att den aldrig kom ut på nätet som planerat.
Så kan det gå. I stället får den fungera som lite uppladdning inför spelningen på Metaltown nu om en halvtimme. Trevligt band onekligen.
/Jocke
+++
Year Of The Goat
Rockklassiker Stage, Sweden Rock festival
Bäst: ”Of darkness” och Per Broddessons Blackmore-melodiska gitarrsolon.
Sämst: Behöver växa till sig lite på scen för att verkligen övertyga.
Midlake är förmodligen långt ifrån något band gemene Sweden Rock-besökare vevar på Spotify. Men om Texasbandet spelade hårdrock i stället för lågmäld indierock skulle resultatet landa ytterst nära Norrköpings Year Of The Goat. Här finns samma trollskogsharmonier och vackert lömska melodier, bara hårdare och mer gitarrbaserade.
Hajpade och hyllade i spåren av ockultromantikerna Ghost gör sextetten ett lovande intryck med sin dystra men inställsamma 70-talsrock. Någon ny svensk sensation av samma dignitet är de inte men Year Of The Goat har snabbt hittat mycket personlighet bland tajta gitarrdueller, snygga sångmelodier och light-satanism. Låtmaterialet imponerar, sångaren Thomas Eriksson har en unik ton i rösten och gitarristen Per Broddesson är bitvis briljant.
Nu behöver bandet bara hitta mer självförtroende på scenen för att verkligen gripa tag.
Joacim Persson