Kampanj har halverat antalet utvisningar
avGÖTEBORG. Gothia-kampanjen ”Celebrate the game” har blivit en succé.
– Jag tror aldrig att vi har gjort något som fått så många positiva kommentarer. Och antalet utvisningar har halverats, säger turneringens generalsekreterare Dennis Andersson.
Skyltarna står utplacerade kring varenda plan med Gothia Cup-matcher. ”This is only a game”, ”this is youth football”, ”the coaches are volunteers” och ”the referees are human”. De är en del i den kampanj för mer respekt som riktas till både ledare och spelare under turneringen.
– Det har varit mycket diskussion om ledare och föräldrar som skäller ut sina spelare, och det görs ofta till ett svenskt problem, men tittar man på andra kulturer så är det helt naturligt där. När vi hör det låter det fruktansvärt, men frågar du spelarna efteråt så är de mer ”ja, men det är ju så det är? Om det inte är tränaren som skriker på mig så är det morsan som gör det”, svarade Dennis Andersson på frågan ”vad är det värsta i Gothia Cup” i en intervju med Sportbladet inför turneringen.
* Kan Gothia Cup som turnering ändå göra något åt det? Eller är den här kulturen som den är?
– Nej, nej, nej. Det här är jätteviktigt. Otroligt viktigt. Men vi vill inte förbjuda det och det, utan vi hyllar fotbollen. Det här är första året vi kör den här kampanjen och om alla drar sitt strå till stacken kan det så ett frö.
Med en dag kvar av turneringen säger han att kampanjen blivit en jättesuccé.
– Jag tror att de här skyltarna kommer att bli ett ganska vanligt inslag över allt kring planer i Sverige och även utomlands. Det har väckt en tanke hos många människor, att det här ska vi också ha. Vi har fått en fantastisk respons.
* Har ni sett någon effekt?
– Ja, antalet utvisningar har halverats och vi har inga inrapporterade incidenter kring matcherna så här långt heller. Så jag tycker det är jätteglädjande, att man med ganska enkla medel kan nå den här effekten.
Han poängterar att det är viktigt att lyfta fram att de allra flesta ledare inte skriker på sina spelare.
– 95 procent är fantastiska, man hejar och är positiva och lägger ner tusentals timmar på det här. Det här är mycket av gräddan av alla ungdomsledare som vi har här. De är så mycket mer än bara ledare och tränare, de är väldigt engagerade tränare. Men den här kampanjen har gett oss blodad tand. Det är bra, en bra bit på väg. Jag tror att många människor tar med sig det här hem, och det är än viktigare. Det är många som fått sig en tankeställare.
Henrik Lundgren
henrik.lundgren@aftonbladet.se
Tillägg:
”Celebrate the game” syftar till att öka respekten för med- och motspelare, ledare, domare och funktionärer.