Startsida / Inlägg

Nackdelen med att kallas smart

av Linnea Molander

Tittade du på Solsidan igår när Mickan försökte förklara för Fredde hur man ger feedback på rätt sätt? Även om det inte gick särskilt bra för henne har hon helt rätt i att det spelar stor roll hur vi ger oss själva, varandra och våra barn feedback.

I experimentet i klippet här under får barn göra pussel som de enkelt klarar av, och hälften av dem får höra ”Det där gick ju jättebra, du måste vara väldigt smart.” Resten av dem får höra ”Det där gick ju jättebra, du måste ha ansträngt dig ordentligt.” Det kan låta som en helt obetydlig skillnad, men plötsligt börjar barnen bete sig olika beroende på vilken feedback de fått…

Sen får barnen nämligen göra ett svårare pussel som kräver mycket mer ansträngning. Gruppen som tidigare fått beröm för att de ansträngt sig gillar det svårare pusslet. De har ju tack vare feedbacken förstått att ansträngning är vägen till framgång och att ju mer man anstränger sig, desto bättre kommer det att gå. Den inställningen är vad forskaren bakom studien, Carol Dweck, kallar för ett växande mindset.

Barnen som fått beröm för sin intelligens är däremot inte alls lika intresserade av de svårare uppgifterna utan är väldigt angelägna om att återgå till de enkla som stärker deras självbild som smarta. När de fått höra att de är smarta fick de ju något att leva upp till. Om de är smarta när de lyckas lösa pusslet, vad är de då när de misslyckas..? De gillade att känna sig smarta och vågar inte utmana sig av rädsla för att misslyckas och gå miste om sin smarthet. De har hamnat i ett så kallat fast mindset

Carol Dweck menar att både barn och vuxna är oerhört skickliga på att känna av och anpassa sig till det som värderas i en situation och avgöra hur vi blir bedömda i den. Ett fast eller växande mindset är därför något som kan skifta hos samma person mellan olika situationer, områden eller egenskaper. De flesta har tex ett växande mindset när det gäller konditionsträning, men ett fast mindset när det gäller konstnärliga saker som att kunna sjunga eller måla.

Som du säkert förstår leder det växande tankesättet till bättre självbild, högre välbefinnande, ökad motivation och en större lust att lära sig nya saker. Eftersom något så enkelt som en kommentar kan påverka någons mindset är det viktigt att vara medveten om hur du ger feedback till dig själv och andra.

Ett effektivt sätt att skapa ett växande mindset är att göra skillnad mellan person och prestation, alltså mellan vad någon är och vad någon gör. Ge specifik feedback och beröm för ansträngningen du syftar på, istället för personen. Annars finns risken att man bara känner sig älskad och uppskattad när man presterar vilket inte är sunt alls. (Du kan förstås gärna fortsätta säga till människor du uppskattar att de är bra, grymma och härliga men undvik att göra det i prestationsbaserade sammanhang för de är ju bra, grymma och härliga oavsett vad de presterar!)

Exempel på feedback som skapar växande mindset:
Wow, vilken insats!
Vilken grym blogg/målning/presentation!
Bra jobbat med disken/uppsatsen/bokföringen

Exempel på feedback som skapar fast mindset:
Du är bäst!
Vad grym du är!
Vad du är duktig!

  • Tjänstgörande redaktörer: Kristina Jeppsson, Elliot Morseth Edvinsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB