Startsida / Inlägg

Aftonbladetrapporten – här är den.

av Jan Helin

Jag initierade arbetet med Aftonbladetrapporten i somras efter en diskussion med ett antal medarbetare.
Vi var inspirerade av den självrannsakan som New York Times förmådde i sin Innovation report där de systematiskt kartlade sina svagheter som online media.
Om världens tjusigaste nyhetsvarumärke kunde göra detta så borde rimligen Sveriges mest engagerande nyhetskälla och mötesplats kunna göra detsamma.
Vi borde dessutom må bra av det.

Aftonbladet har haft fantastiska framgångar de senaste tio åren. Mitt i brinnande strukturomvandling har vi levererat branschens bästa resultat, vi har växt Aftonbladets publik till 3,4 miljoner dagliga läsare.
Vi navigerar efter en djärv strategi som säger att Aftonbladet ska vara Sveriges primära nyhetskälla online.

Vi har de senaste två åren vunnit i stort sett alla priser som går att vinna och omnämns ofta i internationella sammanhang tillsammans med koncernkollegor i Schibsted som ett av världens mest progressiva mediehus.

Det finns en fara med detta för en organisation mitt i en stentuff strukturomvandling.
Att vi får för oss att vi är så långt fram att vi är klara. Tro mig – så är det inte.
Därför initierade jag arbetet med Aftonbladet rapporten.

Min tanke är att rapporten ska utmana vår självbild. Kritiskt diskutera vad vi måste göra bättre. Briefen till gruppen, som sattes ihop efter ansökningar var helt enkelt:
Kartlägg och gå igenom Aftonbladets svagheter som online nyhetskälla.

Detta är ett sätt att involvera alla medarbetare i Aftonbladets nästa stora steg i omställningen mot ett digitalt mediehus.
Aftonbladet rapporten är en startpunkt för en förändringsprocess.

I dag samlar vi samtliga medarbetare för en genomgång av rapporten av den grupp som gjort den.

Jag har läst den nu.
Jag fylls av stolthet inför den organisation jag är satt att leda. Det är inte ovanligt att utmaningen att leda i en förändring är en organisation som har svårt att uppamma energin som krävs för förändring.
Aftonbladet är inte en sådan organisation. Rapporten bokstavligen vibrerar av en obändig vilja att förändra, att ständigt vilja vidare.

Vi är öppna med ett antal svagheter och kritik mot sådant som borde fungera bättre.
Jag förstår underhållningsvärdet av det för belackare på utsidan. Det är ointressant. Vi bjuder på det, med den uppmaning:
Före ni pekar finger, eller lägger er energi på att hitta elaka vinklar om oss på Aftonbladet – titta in i era egna organisationer.

Jag tror många medier skulle må bra av en process som den Aftonbladet inleder nu. Det kräver lite mod och mycket arbete.

Vi hoppas att vi med Aftonbladetrapporten kan vara en inspirationskälla också för andra medier i de tuffa tider som medier går igenom nu. Därför delar vi den.

Transparens är ett populärt ord i dag. Det har sina orsaker. När verkligheten blir komplex och ändras snabbt är det viktigt att fler kan se samma sak. Ingen kan tänka allt själv, se allt själv.
Därför tror vi på att också göra delar av den här processen öppen. Det skapar förutsättningar för diskussion och idéutbyte.

Jag är inte orolig för att det skulle minska vår konkurrenskraft.
Det är sällan vad som sägs, eller en helt unik idé som är det hemliga receptet för att klara en förändring. Det är kraften i att agera på insikterna och idéerna som är det avgörande.

Det viktigaste med rapporten är det som vidtar nu på Aftonbladet. Diskussioner och process för att ställa om och utvecklas.

Den kraften måste varje organisation hitta i sig själv och varje ledning klara av att ta fram och växla ut.
Ju fler som gör det, desto bättre medielandskap kommer Sverige att få framåt. Så kan en sund konkurrens växa fram om rätt saker – journalistiken, produkt- och affärsutveckling.

Här är därför rapporten såsom levererad från medarbetarna som skrivit den. Rapporten är helt öppen för alla som är medlem i Plus Premium i Aftonbladet. Vilket du såklart är eftersom du är intresserad av hur marknadsledaren Aftonbladet utvecklar betaltjänster 😉

(Den enda skillnaden mot den rapport medarbetarna tagit del av i dag är att namnen är borttagna. Vem som sagt vad i detta är rimligen inte intressant för någon utanför Aftonbladet.)

  • Tjänstgörande redaktörer: Sandra Christensen, Jenny Åsell och Mattias Kling
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB