Cyniskt och feltajmat
avKnappa in din öl- eller varmrättsbeställning i en app på mobilen, tryck på ok och sen är det bara att hämta ut din beställning i baren eller köket. Inga köer, ingen väntetid – och du behöver inte ens prata med personalen.
– Man går fram, visar sin telefon, bartendern ser det och lämnar i väg det som beställts. Så man får aldrig den där köbildningen, säger Fredrik Mattsson, talesperson för appen Silent Order, till AOS.
Genialiskt va? Kanske vid en första anblick. Men om man tänker efter lite så framstår den här Göteborgsuppfinningen bara som feltajmad och cynisk. Visst, den må funka på after skin i Åre, men annars går det helt stick i stäv med den utveckling som vi sett i storstäderna de senaste åren, som går mot mer personlig – och framför allt kunnig – service.
För mig är just personalen en stor del av mitt krogbesök, det är genom att tala med dem man får en första uppfattning om vad är det är för typ av ställe och vad man kan förvänta sig. Deras råd, inspel och rekommendationer är något jag inte vill vara utan.
Nu säger ju visserligen Fredrik Mattsson att appen inte är något för ”finrestaurangen i dagsläget”, och så hoppas jag att det förblir. Men frågan är vad personalen tycker? Rimligen bör ju deras arbetsinsats öka markant – samtidigt som deras status minskar. Ingen mer kontakt med gästen, bara hälla upp öl och sprit till en anonym massa ute på golvet. Varför inte ersätta dem med robotar med en gång?
Jag är ingen teknikfientlig människa, långt ifrån. Men det här Göteborgskämtet får västkusten gärna behålla för sig själva.