Startsida / Inlägg

Konsten att såga itu ett kryssningsfartyg på mitten

av Anders Hedberg
Fartyget MSC Armonia kluvet på mitten. Foto: MSC Cruises
Fartyget MSC Armonia kluvet på mitten. Foto: MSC Cruises

Här blir kryssningsfartyget MSC Armonia styckat.

Klyvningen skedde på Fincantieri-varvet utanför Palermo på Sicilien och innebar startskottet för projektet med att förlänga fyra av italienska rederiet MSC:s befintliga fartyg. Armonia får nu en ny, 24 meter lång mittsektion som gör att fartyget växer till att bli totalt 275 meter långt.

Förlängningen ger en rad nyheter ombord:

* 193 nya hytter, varav flera med balkong.

* Max antal gäster ökar från 2069 till 2680.

* En ny vattenpark på pooldäck.

* Ny utomhusbuffé vid poolen.

* Nya barnklubbar i samarbete med Lego.

* Större spaavdelning.

Arbetet beräknas ta elva veckor och ytterligare tre fartyg i rederiets flotta ska förlängas på liknande sätt under resten av 2014 och 2015: MSC Sinfonia, MSC Opera och MSC Lirica. 

Totalt kostar projektet cirka två miljarder kronor, enligt rederiet.

Foto: MSC Cruises
Foto: MSC Cruises
”Nya” MSC Armonia blir på 65000 bruttoton. Foto: MSC Cruises
”Nya” MSC Armonia blir på 65000 bruttoton. Foto: MSC Cruises
  • Tjänstgörande redaktörer: Jennifer Snårbacka, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB