Så mycket skit producerar varje kryssningsgäst
avÖstersjön är het som kryssningsdestination. Det kan man konstatera efter att ha läst huvuddragen i den senaste rapporten från organisationen Helcom, som bildats av myndigheter i nio länder runt Östersjön samt EU.
En av dess huvuduppgifter är att värna om den känsliga marina miljön, bland att genom att kartlägga om hamnarna runt Östersjön har kapacitet nog att ta hand om det avfall och avloppsvatten som produceras ombord på kryssningsfartygen.
I den rapport som nu publicerats framgår det att:
* 77 kryssningsfartyg, ägda av 37 olika arrangörer, seglade på Östersjön under 2014. Reguljära färjeförbindelser, som Viking, Tallink Silja och Stena, ingår inte i denna statistik.
* Hälften av fartygen var av mindre storlek, med plats för max 1500 personer (gäster + besättning).
* Åtta av fartygen (10 procent) var riktigt stora, med kapacitet för minst 4000 personer.
* Totalt gjorde fartygen 2252 anlöp i 31 hamnar runt Östersjön. 67 procent av anlöpen gjordes i de fem största hamnarna – S:t Petersburg, Köpenhamn, Tallinn, Helsingfors och Stockholm (i Stockholm gjordes 274 anlöp).
* Cirka hälften av de 31 hamnarna hade elva eller färre besök, sex hade bara ett anlöp. I tre av hamnarna, däribland Visby, fick större fartyg ankra utanför själva hamnen och kryssningsgästerna transporteras in till land i mindre båtar.
* Tiden fartygen låg i hamn var i snitt 8-10 timmar medan sjöresan mellan två hamnar tog mellan 8 och 20 timmar.
Rapporten konstaterar att kryssningstrafiken ställer stora krav på hamnarnas förmåga att ta emot avfall från fartygen. I snitt räknar Helcom med att varje person ombord producerar 0,17 kubikmeter avfall per dygn.