På fartygsfronten mycket nytt
avEtt nytt fartyg levererat, ett beställt och ett som skjuts på framtiden.
Det har hänt en hel del i kryssningsvärlden de senaste dagarna.
* I fredags levererades nya fartyget Mein Schiff 4 till Tui Cruises från Meyer-varvet i Åbo. Samma dag blev varvet till 100 procent ägt av den tyska skeppsbyggnadskoncernen.
Mein Schiff 4 är på 99000 bruttoton, 294 meter lång och har 1253 hytter, där hela 82 procent har egna balkonger.
Mein Schiff-serien får även en fortsättning, då bygget av femman påbörjades i februari och det sjätte fartyget börjar byggas i juni.
* I torsdags beställde Royal Caribbean ett fjärde fartyg i den så kallade Quantum-klassen, som hade premiär i höstas när Quantum of the Seas debuterade. Sedan dess har systerfartyget Anthem of the Seas satts i trafik och Ovation of the Seas blir klar under 2016.
Det fjärde fartyget, som även det byggs på Meyer-varvet i Tyskland, levereras först 2019.
* Nystartade Viking Ocean Cruises, vars första fartyg Viking Star nyligen haft premiär, meddelade däremot i helgen att man valt att skjuta på leveransen av det andra fartyget Viking Sky. Det skulle ha haft premiär i juni 2016 men nu blir det först i februari 2017.
Det fartyget byggs på Fincantieri-varvet i Ancona, Itlaien.
Samtidigt har Viking-chefen, norrmannen Torstein Hagen, nyligen sagt att rederiet inom fem år skat ha tio kryssningsfartyg, skriver sajten TTG Digital.
Men de får allt ligga i om de ska hinna med att låta bygga åtta fartyg till fram till 2020.
Inom flodkryssningar är Viking redan en gigant och har idag över 60 fartyg i sin flotta. Där är Hagens vision att antalet ska växa till 100 fram till 2020.