AIK går inte bra
avAIK Fotboll AB gör en förlust på knappa sex miljoner kronor perioden januari till september. Årsresultatet lär hamna, gissningsvis, kring tio miljoner back. Lite hårdvinklat kan man säga att Rikard Norling alternativt Ola Andersson får skulden om man läser delårsrapporten:
”AIK gör en stor satsning relativt sett till övriga lag i allsvenskan. Med det följer högt satta sportsliga mål, som för 2008 var att delta i toppstriden och lägst hamna på fjärde plats i allsvenskan. Både kostnader och intäkter har i budgeten dimensionerats efter detta ingångsvärde. Avvikelserna utgörs främst av uteblivna intäkter, publiksnittet budgeterades för de första nio månaderna till 19 250 åskådare/match och utfallet blev 17 334. Avvikelserna har uppstått som en följd av det sportsliga resultatet, det vikande publikintresset vilket delvis är en direkt följd av det sportsliga resultatet men också en generell trend för samtliga lag i allsvenskan samt som ett resultat av rådande lågkonjunktur. Ökade kostnader utgör en mindre omfattning av avvikelsen och avser kostnaden för sporten samt extra ordinära kostnader”.
När halvårsrapporten presenterades hade bolaget fortfarande hopp och en målsättning om ”lönsam tillväxt” vilket inte kan sägas varit någon vidare prognos…tre månader senare konstateras följande:
”Resultatet för året kommer att bli negativt. Ett antal åtgärder har vidtagits för att öka intäkterna och minska kostnaderna för att återställa lönsam tillväxt. Styrelsen och ledningen kommer att presentera dessa åtgärder vid ett eller flera informationstillfällen under november månad”.
Jag är ingen ekonom men AIK är ett bolag som inte går speciellt bra just nu.
Hittar också en intressant detalj från Malmö FF:s medlemsmöte där VD:n Pelle Svensson bland annat presenterade framtidens målsättningar. Jag noterar följande mål, infon har jag lånat från svenskafans.com:
* Nöjd kund: 75% nöjda, (man skall göra undersökningar för att kolla nöjdheten hos medlemmar, sponsorer, etc).
* Anställda: 90% nöjda.
* Media: 80% nöjda.
MFF:s målsättning är alltså att 75 procent av kunderna, 90 procent av de anställda och 80 procent av media ska vara nöjda. Borde inte målsättningen vara 100 procent? Eller kalkylerar man med ett bortfall per automatik i och med att herrar Madsen & Borg blir kvar?