Startsida / Inlägg

AIK i topp på merchandising

av Robbie Lauler

En tidning som heter Insight Magazine publicerar i sitt kommande nummer en undersökning om merchandising i allsvenskan (försäljning av klubbrelaterade produkter). Undersökningen konstaterar bland annat att merchandising i genomsnitt omsätter 3,4 miljoner kronor per klubb och år. AIK toppar på 12 miljoner.
– Genom exempelvis en ökad tröjförsäljning kan man få en mängd supporters att bära klubbens och tröjsponsorns varumärken närmast hjärtat i samband med matcher. Problemet i allsvenskan är att det fortfarande är ett flertal varumärken på tröjorna och inte en sponsor som äger hela tröjan som är vanligt förekommande i de stora europeiska ligorna. Första steget måste bli att rensa upp på tröjorna, säger Johan Thorén, chefredaktör för Insight Magazine.

…i till exempel tjugo av världens största klubbar är siffrorna avsevärt högre med ett merchandisesnitt på 220 miljoner per år och klubb, siffror som förklarar hur Real Madrid till slut kunde tjäna på att man värvade David Beckham från Manchester United häromåret för 360 miljoner kronor. Insight Magazine skriver:

”…enbart merchandising relaterad direkt till Beckham, typ försäljning av Beckhams tröja nummer 9, (genererade) intäkter i storleksordningen vad klubben betalade Manchester United. Till detta ska sedan läggas ökade biljettintäkter, bättre och nya sponsoravtal samt – inte minst – det generellt sett högre marknadsvärdet på klubben Real Madrid som ett resultat av den stora medieexponeringen”.

Nu kan en ny superaffär vara på gång mellan de båda klubbjättarna. Sir Alex våldsamma reaktion på ryktena om att Ronaldo är nära Real tyder på att affären är på väg att bli av men att United inte är särskilt förtjusta i att behöva göra den. Vilket innebär en hög prislapp som Madrid väntas hämta igen på sin merchandising.

Fotbollen som jag känner den är annars på väg in i en juldvala – även om Silly Season och Premier League rullar på med oförminskad kraft. Själv går jag på semester i morgon, en två veckor lång sådan efter en intensiv höst där jag ägnat mig åt en helt ny sysselsättning – nämligen ett webb TV-projekt som väl ingen missat vid det här laget.
Att göra ett TV-program av det här slaget är ganska väsenskilt från att jobba med kvällstidning – så tillvida att det är väldigt mycket lättare att göra TV (den här sortens i alla fall). Vi har lyckats nå förhållandevis stor framgång med väldigt små resurser (vi har knappt en budget), ändå drog senaste programmet drygt 170 000 unika tittare.
En avslöjande nyhetsartikel i Sportbladet kanske ser banal ut för läsaren, men kräver oerhört mycket mer i form av telefonsamtal och år av kontaktskapande. Det tar även tid och kraft att slänga ihop en halvtimmes varierad webb TV, men det är på många sätt enklare även om det kräver andra sorters resurser.

Ikväll kan det faktiskt bli tid för det jag länge väntat på – The Dark Knight på DVD. Hoppas bara att Óbolo inte hyrt ut alla ex.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB