Startsida / Inlägg

Ett fall framåt

av Robbie Lauler

Så är premiäromgången av nya svenska cupen avklarad och även om det är svårt att tala om succé tycker jag att vi kan sammanfatta det som ett fall framåt…

Malmö-Öster (1-1) – 4 531 åskådare.

AIK-Halmstad (1-2) – 3 753 åskådare.

Helsingborg-Assyriska (1-1) – 3 493 åskådare.

IFK Göteborg-Brage (2-0) – 2 120 åskådare.

Erton Fejzullahu-Umeå (3-0) – 1 840 åskådare.

IFK Norrköping-Landskrona Bois (0-0) – 1 453 åskådare.

Örebro-Värnamo (2-0) – 1 012 åskådare.

Öis-Syrianska (2-1) – 958 åskådare.

Elfsborg-Ljungskile (5-1) – 670 åskådare.

Häcken-Falkenberg (1-2) – 477 åskådare.

…högsta betyg för Helsingborg, Malmö och AIK klart godkända, Djurgården, IFK Norrköping och IFK Göteborg knappt godkända, Elfsborg direkt underkända och vad gäller Häcken är siffran naturligtvis för låg men så ligger deras allsvenska hemmasnitt inte högre än drygt 4 000 heller.

Jag talar alltså om supporteruppslutningen, inte lagens insatser.

* HIF drog nästan hälften av sitt allsvenska hemmasnitt.

* MFF och AIK lockade omkring en fjärdedel (på Malmö Stadion respektive fullsatta miniarenan Skytteholms IP).

* Djurgården (på reservarenan Grimsta) och Kamratföreningarna en femtedel (Blåvitt spelade på lilla Valhalla IP).

* Elfsborg nådde inte ens en tiondel av fjolårets hemmasnitt (på ordinarie Borås Arena).

I lördags skrev jag en krönika om att det är nu eller aldrig för svenska cupen, om inte detta upplägg får fart på turneringen lär inget få det.

Samma dag fick jag ett mejl från Stefan Lundin, intresseorganisationen Svensk elitfotbolls (Sef) sportdirektör och en av arkitekterna bakom upplägget (tillsammans med Elfsborgs klubbdirektör Stefan Andreasson men det fick jag inte skriva så säg inte det till honom).

Direktörernas tanke med upplägget är i första hand sportslig, menar Lundin:
– Det är viktigt att huvudmålet för cupens utformning är att förlänga säsongen. Så att Sverige lämnar den pinsamma skaran av länder som inte har tävlings/seriespel i mars månad. Men eftersom intresset är stort i mars för den inhemska fotbollen så hoppas vi ändå att publiken skall komma till arenorna, men låt oss inte tro att vi får allsvenska siffror och låt oss inte nedslås om inte blir så. Kan vi få till bra matcher med nerv så kommer supportrarna.
– Dessutom skall det bli spännande att se om det lag som vinner SC har någorlunda samma spelartrupp när de sedan går in i EL:s kvalspel, tillägger Stefan Lundin.

…å ena sidan är det lite talande för hur det brukar resoneras kring svensk klubblagsfotboll: fokus är att utveckla det sportsliga mot bättre resultat i Europa snarare än att ha perspektivet på händelsen, arrangemanget, matchen. Att ge upplevelsen ett värde i sig.

I det här fallet tycker jag dock inte att världarna kolliderar, jag tror att startpunkten – mars månad då det bubblar av förväntningar – kan bli en vårtradition om det hanteras på rätt sätt (här är SVT:s roll viktig).

Många supportrar har reagerat på biljettpriserna på runt 150 kronor vilket är mer än det kostar att se en match i dam-EM till sommaren. En 50-lapp hade kanske gjort valet enklare för familjer och andra. Värt att se över.

Tills vidare kan vi ändå se premiäromgången som ett försiktigt steg i rätt riktning och fortsättningen blir intressant att följa: från nästa helg kliver SVT in vilket lär innebära en större medierapportering från andra redaktioner och mer snack på stan. Det är klart att några alltid väljer att se sitt lag på tv i stället för att ta sig till arenan men alla matcher visas inte och i ett större perspektiv är jag övertygad om att det är bättre med tv-bevakning för att få upp intresset än ingen tv-bevakning alls. Av det har vi många exempel i den moderna historien, som Palme sa.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB