Alla hjärtans dag – alla jädrans ekonomiböcker
Ja, då var det alltså dags för alla hjärtans dag och cynikerna kan förstås gruffa över det romantikindustriella komplexet: folk köper mer och mer rosaröda saker varje år.
2008 var alla hjärtans dag-konsumtionen i USA (som förstås är värst) uppe i 17 miljarder dollar. En försvarlig summa.
Men det här är inte det enda sättet för ekonomerna att räkna på det där med kärlek. I alla fall inte om man får tro den nya boken Spousonomics, som lovar att förbättra våra relationer med hjälp av ekonomiska principer. Incitament, utbud, efterfrågan applicerat på hem och känsloliv, om jag har förstått det hela rätt.
Det är ingen ny idé. Bokhandlare och kiosker över hela världen staplar titlar som ”Freakonomics”, ”Discover your Inner Economist”, ”The Undercover Economist” (eller varför inte: ”Find a Husband After 35 Using What I Learned at Harvard Business School”?) Bästsäljande böcker som lär ut hur man ska applicera marknadens principer på allt från sitt kärleksliv till nästa tandläkarbesök.
Freakonomics har sålt över 4 miljoner exemplar och bokens premiss är att marknadens logik kan förklara precis allting om oss människor. Något som inte stämmer med någon psykologisk forskning – för att inte tala om något sunt förnuft.
Istället för att ge sig på våra kärleks- och sexliv, borde ekonomerna i dessa kristiden, ha fullt upp på sitt eget område.
Skulle man kunna tycka.