En ny ekonomisk ordning
Den här veckan har Saab i Trollhättan firat Independens Day med tårta och stort kallas. Företagets ägare, Victor Muller har dessutom städat upp i sina privata affärer. Den lilla sportbilstillverkaren Spyker har sålts till den ryska kompanjonen Vladimir Antonov, som ändå stått för pengarna.
Nu ska all kraft läggas på att utveckla Saab.
Dessutom lanserar Volvo PV och de nya kinesiska ägarna i Geely sina planer på en massiv satsning i Kina. I Peking berättade Volvochefen Stefan Jacoby att Volvo siktar på 200 000 sålda bilar i Kina, om bara fyra år. Vägen dit består av en, eller möjligen två, nya fabriker, en massiv satsning på återförsäljarnätet och ett utvecklingscentrum i Shanghai.
Däremot kommer företaget att investera i nya produkter. Upp till 70 miljarder kronor de kommande fem åren är den siffra som nämns.
Volvo ska bli lyxigare och ett än mer globalt bilmärke.
”En tiger som ska släppas loss”, deklarerade styrelseordföranden Li Shufu.
Det är faktiskt svårt att förstå att det bara är ett år sedan alla viktiga beslut om den svenska bilindustrins framtid faktiskt fattades i Detroit. Maud Olofssons statssekreterare Jöran Hägglund hade klippkort på flyget över Atlanten. Svenska journalister pressade redan plågade amerikanska bildirektörer på besked, framför allt om Saab.
Nu är det alltså 400 journalister på Volvos presskonferens, i Peking.
Om det är någon som tvivlar på att finanskrisen ritat om den ekonomiska världskartan är det svårt att hitta en bättre bild.
Men dagens presskonferens skulle också kunna illustrera något annat. Globaliseringen betyder inte att den klassiska basen för ekonomin förlorar i betydelse, även om det är precis vad många experter har förespått.
Volvos planer på expansion i Kina betyder inte att verksamheten i Göteborg eller Gent kommer att minska, i vart fall inte nu. Förverkligas planerna på nya modeller borde det till och med kunna bli tvärtom.
Den asiatiska marknaden – inte minst Kina – har gjort att många svenska verkstadsföretag tagit sig ur krisen fortare än någon kunnat ana. Efterfrågan på råvaror är fortsatt stark. LKAB gjorde en rekordvinst förra året, och planerna på att återuppta brytningen i de Mellansvenska gruvorna rullar vidare.
I dag berättar också trävarubranschen hur svenska sågverk siktar in sig på den kinesiska marknaden.
”Marknaden i Kina är så stor att den räcker till alla”, säger Ulf Bergkvist från sågverksföretaget Bergkvist-Insjön till TT.
Sågverk i Dalarna som globaliseringens vinnare…
Det kanske är dags för en lite annorlunda diskussion om Sveriges plats i en ny ekonomisk världsordning.
Ingvar Persson