Miraklet i Trollhättan
I Trollhättan äter man tårta i dag, 372 stycken enligt TT. Det är ettårsdagen av Saab:s självständighet som firas. Bolagsledningen kallar det med en blinkning till Detroit för Independence Day.
Det låter som man planerat en tradition, så frågan är naturligtvis; kommer Saab att fira fler självständighetsdagar i Trollhättan?
Jag vet verkligen inte. Bilbranschen är kanske den tuffaste som finns, och att ett bilmärke skulle kunna ta sig tillbaka efter något sådant som Saab gått igenom fanns inte på kartan för ett och ett halvt år sedan. Det har varit en tuff resa, och det kommer att fortsätta att vara en tuff resa.
Vad jag däremot vet är att fabriken i Trollhättan faktiskt producerar bilar. Jag vet att den nya 9:5:an syns på gatorna och att människor får sina lönecheckar från företaget. Det skulle aldrig ha hänt om de anställda och ledningen för Saab hade lyssnat på Maud Olofsson och alla andra som gång på gång lagt ner bilmärket.
Jag vet också att berättelsen om hur Saab räddades av entusiastiska bilägare, okuvliga anställda och en oförtröttlig företagsledning med Vd:n Jan Åke Jonsson i spetsen tillhör det mest dramatiska i svensk industrihistoria.
Svenska Dagbladets Jonas Fröberg har fångat historien i boken ”Kampen om Saab”. Den hade kunnat vara en thriller.
Om berättelsen varit påhittad skulle vi ha talat om hjältedåd och ”mirakel”.
Saab har kort sagt anledning att fira, och det alldeles oavsett vad framtiden för med sig. Redan det som hänt är ett bevis på vad målmedvetenhet och sammanhållning kan åstadkomma, också i en värld av multinationella koncerner, centerpartistiska näringsministrar och benhårda börskrav.
Kort sagt, grattis Saab.
Ingvar Persson