Man ska ha husvagn
På söndag är det många campingplatser som slår upp portarna för säsongen, och branschen spår ännu en rekordsommar. Förra året campade vi nästan 14 och en halv miljon nätter på svenska campingplatser, de flesta i husvagn. Nu hoppas ägarna och annat på ytterligare någon eller några miljoner gästnätter.
Campinglivet är väl inte den mest flashiga delen av det som brukar kallas besöksnäringen. Det var nog inte en natt i husvagn statsminister Reinfeldt tänkte på när han för några år sedan uppmanade svenska folket att ge bort en upplevelse i julklapp.
Snarare har väl branschen dragits med en doft av säckiga träningsoveraller, utslagen öl och vidbrända skivor av fläskkarré. Vanligt folk på vanlig semester, med andra ord. Råmaterial för komik i de kommersiella TV-kanalerna, inte så mycket mer.
Men nu ska det bli skillnad, läser jag i ett telegram från TT. Campingbranschen siktar in sig på nya målgrupper. Affärsmän som hellre lagar sin middag i en stuga än äter i ännu en hotellmatsal, grillentusiaster som söker sig till campingplatser med expertkockar vid stekborden eller tekniknördar som söker högsta standard på uppkopplingen är några av de idéer som lanseras.
Campingplatsernas organisation kan dessutom tänka sig alldeles speciellt glammiga campingplatser, med kristallkronor i taket och ekbord i matsalen. Målgruppen är människor som själva inte uppfattar sig som campare.
Det låter spännande, även om dåligt väder och stigande kronkurs antagligen är ett mer konkret problem än bristen på kristallkronor och gourmetkockar.
Dessutom finns det ett par frågor jag inte kan låta bli att ställa mig:
Kommer verkligen glamfolket att fylla nästan 15 miljoner nätter på landets campingar? Och vart har campingägarna tänkt sig att husvagnsfolket ska ta vägen när dresskoden skärps i receptionen?
Det brukar vara lättare att skrämma bort de kunder man har, än att locka till sig nya.
Får vi gissa att konsulten som hittat på förslagen använder arvodet för en semesterresa – till Thailand.
Ingvar Persson