En gnutta moderat ödmjukhet
Infrastrukturminister Catarina Elmsäter-Svärd vill diskutera järnvägar och vägar med Miljöpartiet. Möjligen också med Socialdemokraterna.
Ministerns förhoppning är att hitta en långsiktig uppgörelse som ska garantera underhållet av infrastrukturen för många mandatperioder framåt, och tanken är att den skulle kunna gälla från om ungefär fyra år.
Man kan naturligtvis fråga sig hur en sådan överenskommelse ska se ut. Hur ska Elmsäter-Svärd hitta pengar till en riktig tågsatsning i en budget där förbifarter och motorvägar redan är utlovade? Och varför skulle Miljöpartiet kompromissa bort en profilfråga i en långsiktig uppgörelse över många mandatperioder?
Ändå är ambitionen naturligtvis riktig. Järnvägssatsningar kan lika lite som energipolitik eller skolpolitik vara beroende av skiftande politiska majoriteter. Då går långsiktigheten, och därmed nyttan, förlorad.
Om Moderaterna verkligen är intresserade av att diskutera en transportpolitik för framtiden – där järnvägen får en chans att utvecklas – ska oppositionen naturligtvis komma.
Kanske visar initiativet också något annat.
Till skillnad från sin partiledare tycks Elmsäter-Svärd ha insett att det kanske inte räcker med prat om statsmannaskap om man vill ha något inflytande efter nästa val.
Ingvar Persson