Lööf produktplacerar i sin blogg
Idag avslöjade Aftonbladet att Centerpartiets nyvalde ordförande Annie Lööf under valrörelsen hade en bjudbil från tyska biljätten Volkswagen och energijätten Eon.
Ledarsidans kommentar om Lööfs omdöme kan du läsa här.
Annie Lööf har dessutom på sin blogg skrivit om både både Eon och Volkswagen.
Den 5 oktober 2007 skrev hon i ett inlägg om familjeföretaget Attevik:
Volkswagen producerar årligen 4 miljoner bilar, Volvo 420 000 stycken. Saab drygt 100 000. Volkswagen kan på grund av sin storlek och styrka satsa mycket på forskning och gör det. Det blev ett samtal där vi diskuterade och analyserade skillnaderna mellan exempelvis Tyskland, som inte anser att E-85bilen är en miljöbil utan har dieselbilen som sitt flaggskepp. Ser man till hela kedjan av etanolproduktionen och transporten är den kanske i många delar inte så hämmande på växthuseffekten, menade Atteviks representanter.
Jag är beredd att hålla med.
Den 19 februari 2009 deltog hon i lanseringen av en ny Volkswagen. På bloggen skrev hon:
Jag körde också en sväng med bilen. Kändes riktigt bra, kanske en bil man ska fundera på att köpa?
Den 23 februari skev hon igen om lanseringen och lade upp både bilder och pressmeddelande från Volkswagen. Hon konstaterade samma dag att det finns politiskt intresse för den nya bilen.
På bloggen har hon dessutom gjort reklam för ett klimatseminarium (!) CUF och EON genomförde 2008.
De senaste åren har det förekommit viss debatt om modebloggare som skriver om olika nya produkter på sina bloggar utan att man egentligen vet om det är bloggarna själva som skriver eller företag som produktplacerar.
Det är en misstanke man helst inte vill ha om toppolitiker.
Anders Lindberg