Det ska löna sig att betala skatt
Efter höstens alla skandaler har Stockholms stad låtit den moderatanknutna PR-byrån Kreab putsa riskkapitalbolaget Caremas anseende. Det avslöjar SVT i dag.
För 155 625 kronor köpte staden träning med kamera, framtagande av budskap, planering av anhörigmöte och rådgivning kring mediehantering.
Tillförordnade stadsdirektören Staffan Ingvarsson beställde Kreab-tjänsterna av Bengt Ludvigsson, Sverigechef på Kreab. Tidigare var Ingvarsson kanslichef för Moderaterna i Stockholm och Ludvigsson arbetade som stabschef för Moderaterna.
Hittills i år har Kreab fakturerar Stockholms stad över nio miljoner kronor. Bland annat har man tagit hjälp för att sälja in stadshusalliansens syn i Slussen-frågan.
Vilka det är som betalar fakturorna till Kreab och hjälper borgarna i stadshuset att hantera politiska skandaler, skydda privata företag och vinna politiska frågor? Jo, det är skattebetalarna i Stockholm. Tax money in action, som amerikanerna brukar säga.
Glad Lucia, förresten!
Daniel Swedin
Läs också:
Alliansfritt Sverige: Hur Moderaterna och Carema blåser skattebetalarna i fem enkla steg