Mycket spring på Stallbacka
De senaste veckorna har det varit en hel del spring kring den konkursade Saab-fabriken på Stallbacka. I förra veckan kom besöket från indiska Mahindra, och samtidigt besökte en delegation från Trollhättan Youngman i Kina.
Båda företagen väntas lägga bud på Saab. Det gäller möjligen också det turkiska investmentbolaget Brightwell.
Så långt tänkbara köpare.
Det mest intressanta som hänt i Saab-konkursen de senaste dagarna är nog ändå konkursförvaltarnas besked att företaget – om möjligt – ska säljas i ett stycke.
Ett bra besked för alla som någonstans hoppas att det åter ska byggas bilar i Trollhättan. Men framför allt ett uttryck för en helt annan värdering än den regeringen gjort av Saab.
Ni kommer ihåg hur det lät. Statsminister Fredrik Reinfeldt förklarade att Saab bara borde betraktas som ett varumärke och en sammansättningsfabrik. Näringsminister Maud Olofsson tyckte att lokalerna borde kunna användas för att tillverka vindkraftverk.
Ingen av dem betraktade själva företaget, eller den integrerade kunskapen om tillverkning, forskning och försäljning som ett värde i sig. Med utsikt från regeringskvarteren föll Saab sönder i sina beståndsdelar, i enskilda maskiner, byggnader och patent som var för sig kanske betungade ett värde, men som tillsammans bara skapade huvudvärk för hårt prövade statsråd.
Andra försökte redan då säga att de hade fel. Att Saab var en av få kompletta bilföretag, med en personal, en produktionsanläggning och en forskningsavdelning i världsklass. Tillsammans en unik resurs, styckat en katalog av överskottsmaterial.
Konkursförvaltarna har inte i uppdrag att rädda Trollhättan. Bara att få så mycket betalt som möjligt för Saab. Och deras besked betyder i praktiken att regeringen haft fel.
De tror att om Saab kan säljas som en enhet kommer det att ge mer till konkursboet än om maskiner och inventarier ska monteras ner och auktioneras ut. Företaget har ett större värde än delarna, just därför att det inte är ”ett varumärke” eller ”en sammansättningsfabrik”.
Det återstår att se hur det går för konkursförvaltarna. Problemen med GM:s licenser och Saab:s varumärke finns kvar, liksom skulderna.
Maud Olofsson brukade säga att hon inte skulle driva en bilfabrik. I dag ska vi nog vara glada att hon inte heller behöver hantera en bilkonkurs.
Saabmuseet blir i alla fall kvar i Trollhättan. Kommunen köper samlingen tillsammans med Wallenbergsfamiljen. Det glädjande beskedet kom i dag.
Minnet av det industriella kunnandet kommer i alla fall att finnas kvar.
Ingvar Persson