Mitt Sverige visar vägen, LO
I morgon klockan 12 lanserar LO sin nya digitala kampanj ”Mitt Sverige”. Fokus är regeringens misslyckade arbetsmarknadspolitik och en förhoppning om att lyfta fram LO-förbundens medlemmar och deras livssituation.
Kampanjens redaktion – som bland annat består av skribenter som Jenny Wrangborg och Erik Wiklund – kommer granska och skriva om Sverige i dag. ”Vi kommer besöka arbetsplatser, prata med anställda och chefer, intervjua politiker, granska hur regeringsbeslut och reformer mottagits”, lovar man på sin Facebook-sida.
Gott så. Vi på ledarredaktionen har tidigare skrivit att den svenska fackföreningsrörelsen inte behöver mer PR-anpassad ”kommunikation”. Därför är det bra att ”Mitt Sverige” lanseras samtidigt som LO-förbund vill att tidningen Arbetet ska underordnas LO:s informtionsavdelning.
Förhoppningsvis blir ”Mitt Sverige” – värderingsdriven kampanjjournalistik i propagandans gränsland och med tydlig avsändare – så framgångsrik att LO förstår vikten av att inte låta fri journalistik organiseras av informationsavdelningar.
Daniel Swedin