Jernhårda nypor mot kritik
Inom kort kommer fackförbundet Seko inleda en reklamkampanj där man kritiserar de avregleringar som skett på järnvägsområdet. Tanken var att förbundet skulle annonsera på stortavlor på landets järnvägsstationer. Men då tog det stopp.
Aftonbladet kunde i går avslöja att statliga Jernhusen, som äger tågstationerna, stoppade annonsen på grund av budskapet.
– Det är första gången det hänt oss, vi har kört betydligt tuffare kampanjer. Eftersom det är ett statligt bolag så borde Jernhusen värna yttrandefriheten. Nu undrar man vem de ska sätta munkavle på härnäst, säger Jonas Pettersson, kommunikationschef på Seko.
På Jernhusen vidhåller man att kritik mot avregleringen inte hör hemma på tågstationer.
– Den här kampanjen kritiserar den marknad som vi själva och våra kunder verkar på. Den går stick i stäv med det uppdrag vi har och bedriver, säger pressansvariga Cecilia Granath.
Beslutet har väckt en rad starka reaktioner. Bland annat skriver Svenska Dagbladets konservativa ledarredaktion på sin blogg att beslutet är ”märkligt” och att om ”Jernhusen varit privatägt hade det naturligtvis varit helt upp till dem själva att välja sina annonsörer, men som statlig bolag bör man inte göra den typen urval”.
Där är vi helt eniga med vår koncernkollega, som vi dessutom delar hus med. Svenska Dagbladet och Aftonbladet har nämligen sina redaktioner i samma kontorsbyggnad på nedre Norrmalm.
En detalj i sammanhanget är att huset vi sitter i byggdes och förvaltades fram tills nyligen av… Jernhusen. Nu har Folksam tagit över som fastighetsförvaltare och det är nog tur.
Aftonbladets ledarsida brukar ju, för att tala med Cecilia Granath, kritisera den marknad där Jernhusen och deras kunder verkar. Vem vet om de hade låtit oss sitta kvar här en vinter till?
Daniel Swedin