Attefall borde inte vara förvånad
Det har handlat mycket om fester på myndigheterna i rubrikerna på senare tid. Miljonerna har rullat och Peter Settman har haft bråda dagar.
Men frågan är om det inte pågår en annan minst lika allvarlig miljonkarusell på svenska myndigheter, pr-explosionen. Fackförbundet ST:s tidning Publikt kan i alla fall berätta hur fjorton granskade svenska myndigheter köpt pr-tjänster för 69 miljoner under 2010. Då är till exempel annonskostnader inte medräknade.
I stället har konsulterna allt som oftast bidragit med medieträning av chefer och käcka kampanjer.
Det handlar kort sagt om klassisk opinionsbildning, precis sådant som myndigheterna enligt regeringen inte alls borde syssla med.
I Publikt försöker kommunministern Stefan Attefall verka förvånad:
”De ska inte ha en opinionsbildande roll i den allmänna debatten”, säger han om myndigheterna.
Moderaten Henrik von Sydow – ordförande i skatteutskottet – ger understöd. Han tycker myndigheterna ska vara ”försiktiga med opinionsbildning i frågor där väljarna tycker olika”.
Jag kan inte låta bli att fråga mig vilket värde opinionsbildning har i frågor där alla redan tycker lika?
Hur som helst borde varken Attefall eller von Sydow vara förvånade. Det är nämligen inte det minsta konstigt att myndigheternas behov av pr-konsulter ökat – tvärt emot var regeringen sagt.
I Publikts undersökning är det tre myndigheter som sticker ut. Arbetsförmedlingen, Tillväxtverket och Trafikverket står tillsammans för 40 av de 69 pr-miljonerna, och de tre myndigheterna har en sak gemensam. De har alla befunnit sig i fronten när regeringens politik ska genomföras och marknadsföras.
Arbetsförmedlingen har blivit det lydiga redskapet för Anders Borgs arbetslinje, Tillväxtverket skulle skyla över Centerpartiets brist på riktig näringspolitik och Trafikverket har haft att administrera en avreglerad och sönderfallande infrastruktur.
De tre myndigheterna har fått ta emot kulor avsedda för en misslyckad politik, och de har verkligen försökt.
Men det är klart att det kostar, i käcka kampanjer för att marknadsföra fas tre eller i chefskurser i konsten att hantera uppretade journalister.
Den borgerliga regeringen har talat om att öka myndigheternas självständighet och integritet, men i verkligheten har staten alltför ofta blivit en del av den politiska propagandan.
Inte undra på att det rullar in pengar på Gullers Grupp, Confetti och Prime.
Ingvar Persson