Läsarchock på Aftonbladets ledarsida!

Det är dystra tider för journalistiken.

Men inte riktigt överallt. För oss på Aftonbladets ledarsida går det bättre än någonsin.

På två år har trafiken (mätt som sidvisningar) nästan femdubblats.

Denna höst har antalet sidvisningar på Aftonbladets ledarsida varit i snitt 350 000 i veckan.

Räknat i antal unika webbläsare på www-sajten handlar det om 140 000 unika webbläsare i veckan. Det är lika mycket som hela Correns sajt.

På mobilsajten ligger vi i snitt på 65 000 unika webbläsare i veckan. Det är mer än dubbelt så mycket som hela Sydsvenskans mobilsajt.

Orsakerna till den ökade trafiken är flera.

Vi producerar fler ledare nu än för två år sedan, bland annat en (webbunik) kvällsledare varje dag.

Trafiken till Aftonbladets plattformar har ökat kraftigt under perioden. Aftonbladets ledarmaterial har samtidigt fått mycket bättre exponering på sajten, vilket självklart gett stor effekt.

Kanske är det roligaste ändå responsen från våra läsare. Det är nämligen enormt.

Våra huvudledare är ofta delade flera tusen gånger på Facebook – nivåer som våra konkurrenter inte är i närheten av. Det ger effekter på trafiken. Men är framför allt är det ett bevis på att våra texter gör folk glada och arga. Engagerade, helt enkelt.

Bara några exempel från de senaste två veckorna:

Anders Lindbergs ledare om barnfattigdom i fredags lästes 14 000 gånger och har delats 4100 gångar.

Katrine Kielos text förra söndagen om Det nya arbetarpartiet lästes 18 000 gånger och har hittills delat 1300 gånger på Facebook.

Daniel Swedins text om Aftonbladets #välkommen-satsning lästes 12 000 gånger och är delad 3100 gånger.

Eva Franchells kvällsledare om lägre personaltäthet på dagis lästes 14 000 gånger och har delats 1800 gånger.

Fredrik Virtanens krönika om snökaoset lästes 13 000 gånger och har delats 800 gånger.

Min egen text om högerns bidragspolitik lästes 27 000 gånger och har delats 5500 gånger.

Ingvar Perssons text om Arbetsförmedlingen lästes 9 000 gånger och har delats 1500 gånger.

Målet för Aftonbladets ledarredaktion är att bilda opinion utifrån socialdemokratiska värderingar, att påverka debatten och nå så många som möjligt.

Det är hemskt roligt att kunna säga att vi blir allt bättre på det.

 

Senaste inläggen