En obegripligt skitig historia

WVSå är det då bekräftat. Också folkvagnar som sålts i Europa har försetts med företagets speciella dataprogram för att lura utsläppstesterna. Det bekräftar den tyska regeringen.

Ja, fattas bara annat. Varför skulle amerikanerna ensamma få skörda frukterna av högklassig tyskt ingenjörskonst?

För mitt i hela fuskhistorien är det ju precis vad det handlar om. Volkswagen har inte bara konstruerat en bilmotor som klarar att möta de hårdaste avgaskrav något land ställer upp. Företagets programmerare har dessutom lyckats lära bilens elektronik att känna igen när den blir testad.

Och att just då slå på alla de system för avgasrening som motorbyggarna har försett bilen med.
Vi har fått reda på vad skandalen kostar, vilka effekterna på miljön kan bli och faktiskt också hur det fungerar. I alla fall så långt det nu alls går att förstå hur en modern bil fungerar.

Vi har dessutom sett aktien störtdyka och högsta chefen för Volkswagen, Martin Winterkorn, få sparken även om han förstås inte går lottlös. Grandiosa misslyckanden kräver grandiosa avgångsvederlag.

Det är egentligen bara en fråga vi fortfarande inte har fått besvarad.

Varför?

Varför i hela helvetet bygger man en bil som faktiskt klarar avgaskraven för att sedan stänga av systemen?

Varför avsätter man kvalificerade ingenjörer för att räkna ut hur kvävefilter och andra reningsprocesser som för dyra pengar byggts in i motorn ska kunna kopplas bort så snart bilen rullar ut från labbet?

Det kan ju inte precis vara ett sätt att spara pengar, och det är ju inte en prestation man någonsin kommer att kunna skryta med eller göra reklamfilm om.

Det som har hänt i Wolfsburg är naturligtvis en skandal av episka dimensioner, men det är dessutom en obegriplig gåta.

Läs också Daniel Swedins ledare om Volkswagen i dagens tidning.

Senaste inläggen