Startsida / Inlägg

Fram med gödslet – eller vänj er

av Marcus Leifby

I dag berättar Sydsvenskan att Kulturdepartementet har lagt fram ett nytt lagförslag som går ut på att man vill tillåta korta reklamavbrott på MINDRE än en minut och genast ökar förstås oron över om vi nu kommer att missa när Jakov Fak åker sina två straffrundor.

Så här inleds artikeln på Sportbladet:

Reklam mitt i matchen?
Det kan de svenska tv-tittarna tvingas vänja sig vid i framtiden.
Kulturdepartementet föreslår att reklamavbrott kortare än en minut ska tillåtas i samband med sportsändningar.

Först och främst vill jag bara göra en liten markering. Reklamfritt är ALLTID att föredra, oavsett om det handlar om direktsänd sport, film, nyheter, nyhetssajter, filmvisningar eller grytlappsvirkning.

Men samtidigt; har vi inte redan vant oss vid reklam mitt i matchen?

Sedan TV4 tog över skidskyttesändningarna inför den här säsongen har de sänt två världscuptävlingar. När de sände den första tävlingen i Östersund bröt de för reklam sex gånger under den första timmen. Det blev ett ramaskri förstås, de höll på att fördärva sporten, men redan i helgen, under tävlingarna i Hochfillzen, hade tittarstormen bedarrat.

För vi vänjer oss.

Att Sportcentralen (eller det handlade väl i själva verket om skidskyttet) drog fler tittare än SVT:s Vinterstudio, den vintersportintressade svenskens älsklingsbarn, är väl det tydligaste tecknet på att vi faktiskt tycker att det fungerar okej med reklam ändå.
Samtidigt kanske många har förstått att TV4-kommentatorn Johan Edlund är jävligt bra och kommentator på riktigt. Jag gillar också Christer Ulfbåge, men jag gillar honom för att jag är nostalgisk och för att han är Christer Ulfbåge, inte för hans partiska och klämmiga sätt att heja fram Helena Ekholm och Björn Ferry.
Det finns fler exempel.
I elitserien och hockeyallsvenskan (och både OS och VM för den delen) har man infört så kallade POWERBREAKS där sändande tv-bolag får 70 sekunder på sig att trycka in så mycket reklam som möjligt.
Jag hör sällan någon klaga över det, både publik och aktiva verkar tycka att det är helt okej ändå. Man får en möjlighet att snacka ihop sig, linda en klubba, baka en pris, slå en sjua. Både i Dackehallen och hemma i tv-soffan.
Lagförslaget som nu kommer handlar alltså om kortare avbrott än så.

Skulle det klubbas igenom kommer exempelvis Viasat att kunna bryta sina OS-sändningar för kortare reklamavbrott och TV4 kan sticka in ICA-Stig när Andreas Isaksson har skickat upp en inspark på läktaren.

Om de kommer att göra det?

Det är inte alls omöjligt.

TV4 ska få ut tolv minuters reklam varje timme och med rådande reklamlagar tvingas de helt trasa sönder upp-, paus- och eftersnack. Sträcker vi upp ett finger i luften och känner efter lite så… ja, då har de inte heller speciellt mycket att förlora.

Tittarna är alltid förgrymmade på TV4 – men väljer ändå kanalen trots att det finns ett reklamfritt alternativ bara en knapptryckning bort. Så länge de äger de mest attraktiva rättigheterna kommer det alltid vara så.

Sedan kan man ju fundera på hur mycket lättare det blir för de kommersiella kanalerna att värva de mest attraktiva rättigheterna för att de får sända allt mer reklam (samtidigt som SVT inte alls får utöka sin sponsring).

Vi styrs av ett blått partiplock. Samtidigt sitter vi hemma och tittar på skidskytte i stället för att fälla lass med gödsel utanför regeringskansliet (och TV4-huset). Så länge vi gör det valet får vi hålla oss till de små frågorna.

Då är svaret att… vi vänjer oss.

/Leifby

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB