Sibbe
avJag ser att Filharmonikernas chefdirigent Sakari Oramo leder orkestern i hela tre verk av Jean Sibelius: Symfoni nr 6 och nr 7 och den fina ”Rakastava” med bildminnen från Sibbe gård i Lappträsk. Torsdag och lördag 17 och 19 mars.
Sju symfonier skrev Sibelius mellan åren 1899 och 1924 – som fortfarande klättrar i anseende (amerikaner och australiensare älskar Sibelius) . Få länder är varandra så lika som Sverige och Finland, har det sagts. Inte heller så olika. I den råfinska musiken fördubblas ljuset i det nalkande mörkret, och ingen annan musik än den finska har heller så mycket att säga om dunklets dolska väsen.
Det är i brytpunkterna dirigenten Sakari Oramo brukar göra underverk, i övergångarna ljus-mörker, värme-kyla, mjukhet-kärvhet, lätthet-stränghet, öppenhet-slutenhet och sådana skenbara motsättningar som länge har bidragit till en vanlig fördom att Sibelius symfonier skulle vara tunga.
Oramo lättar på trycket. Avrustar, plockar isär det nationella monumentet, och snart står där en gammal symfoni i ny reslighet. Han släpper alltså in mera ljus än brukligt, och jag kan förstå att lyssnare som hellre vill höra Sibelius barkbrödsvreda tongångar tycker att tolkningarna är i tunnaste laget.
Eftersom Sibelius var finländare omfattades han även av en typisk finsk fördom, att landet ligger utanför Europa. Han behövde minsann inga impulser utifrån för att komponera! sa han. Dessvärre blev det råbarkat finska samtidigt en psykologisk låsning för honom. Finland är ett litet land. Mot den bakgrunden är det självklart att en gestalt som Sibelius fått en enorm, man vill nästan säga, oproportionerlig betydelse. Vilket i sin tur starkt har påverkat nästföljande generationer finska tonsättare.
En dröm hos Sibelius är att bli violinvirtuos: violinkonserten i d-moll skrevs också medvetet som ett gravmonument över denna brustna dröm. Samtidigt vaknar intresset för Kalevala. Sibelius första stora verk, hans körsymfoni från 1892, bygger just på Kullervohistorierna från Kalevala. Musiken ger omedelbart Sibelius ställningen som sitt lands ledande kompositör, och under de första decennierna ska han skriva en rad symfoniska dikter till ämnen ur finsk mytologi, utströdda i en mäktig pelargång av sju symfonier.
1:a symfonin lider kanske något av en baktung, romantisk retorik och av en rörande beundran för Tjajkovskij, men är ändå en spännande resa där Sibelius upptäcker sig själv som symfoniker. I 2:a symfonin tar han fram bredare målarpenslar. Den känsla av frihet och lätthet med vilken musiken utvecklas skymmer faktiskt symfonins inneboende stränghet. Varje motiv utvecklas organiskt från det föregående, till och med de minsta fraser. Det påtalas också att 2:an är en symbolisk protest över det finska motståndet mot russifieringen.
”Helsingfors dödar alla sånger i mig”, klagar Sibelius och flyttar åter ut i skogen för att fullfölja sin 3:e symfoni, som inleder hans euro-klassiska stil i kompakta och reducerade block, färre melodier och motiv, livligare rytm. Så småningom bryter Sibelius helt ny mark i sin syn på symfonin som ”byggnadskonst”. Han reser till London, Berlin, Wien, Paris, Rom. Under några tiotal år är han en ovanligt berest finländare. Internationella hedersbetygelser haglar över honom. Stilen blir alltmer kärv.
Hans 4:e symfoni uppehåller sig till exempel i en harmonisk värld lika dissonant som Mahlers sista symfoni. Här är musikens viktigaste byggsten tritonusintervallet – ”djävulsintervallet” – det som starkast avviker från dur-moll-systemet. Nästan allt som sker i 4:an kan omedelbart härledas just till tritonus. Tragiskt och pessimistiskt.
Samma stålnackade konsekvens förs med väldig lyskraft i 5:e symfonin, i den heroiska tonarten ess-dur. Än en gång lyckas Sibelius vända inledningens pastorala idyll och flytande klanger till ett under av rörelse och kumulativ energi.
I 6:an möter oss en märkvärdig syntes av konstmusik och gammal kyrkosång och ett visst återfall till renässanspolyfoni. 6:an är den symfoni där Sibelius tydligast går över gränsen för våra fördomar av det nationella.
I 7:an genomför han äntligen sitt vågade experiment, den ensatsiga symfonin, inte i en enda gigantisk sats utan i en enhetsmusik böljande i 20 minuter. Plötsligt inträder ”den stora tystnaden i Ainola”. Sibelius skriver till vännen Axel Carpelan: ”Min inre människa har förändrat mig. Det är med en känsla av vemod och oro jag märker det. Måtte jag inte bli kall och hård.” Brevet kommer efter en serie överväldigande symfonier, och egentligen är det inte konstigt att det vållar en alldeles speciell ångest.
Har han åstadkommit något äkta eller är allt bara en illusion? Är han i stånd att hålla nivå i nästa symfoni? Vågorna går höga.
Nej. ”Svensk kunde han icke vara, ryss vilja han icke blifva, så låt honom vara finne.” På äldre dar är han nog fullt medveten om att han traskar vid sidan om det dagsaktuella. Men tron på det egna kallet tycks alltid vara lika bergfast.