Startsida / Inlägg

Striden om arbetarpartiet

av Elisabeth Marmorstein, reporter

I valrörelsen är alla knep tillåtna. Nu har Moderaterna stulit Socialdemokraternas affisch från 1985 och gjort finansvalpen till arbetare. Men S svarar direkt.

Under valrörelsens sista skälvande månader fokuserar Moderaterna all kraft på förmågan att ta ansvar. Helt oblygt har Sveriges ”nya arbetarparti” kapat Socialdemokraternas omtalade och utskällda yuppieaffisch från 1985 och bytt ut yuppien med dalmatinern mot en man i blåställ med en golden retriever. Budskapet lyder ”Jag röstar på Moderaterna – för jag vill ha ordning på Sveriges ekonomi”. Exakt samma budskap som Socialdemokmraterna för 25 år sedan.

Socialdemokraterna är inte sena att svara. I en ännu opublicerad rapport som Politikerkollen tagit del av har partiet granskat hur många av Moderaternas riksdagskandidater som faktiskt kan klassas som arbetare. Bara fyra procent, 28 av sammanlagt 699 granskade kandidater, uppges jobba inom traditionella LO-yrken. Listorna domineras i stället av tjänstemän – och då främst på hög nivå.
I granskningen ingår inte kandidater från Norrbottens, Dalarnas och Västmanlands valkretsar, eftersom Moderaterna har avstått från att ange yrke på dessa valsedlar.
Socialdemokraterna har utgått från svensk Yrkesklassificering, SSYK, i sin genomgång.

/Elisabeth Marmorstein

 

1.jpg palme.jpg

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Hans Österman och Julia Wide
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB