Startsida / Inlägg

Extra: Valfilmerna som gjorde skillnad

av Jens Kärrman

Årets riksdagsval är det första i Sverige där politisk tv-reklam är tillåten. Nu har Socialdemokraterna presenterat sin första film – som börjar sändas nästa vecka.

De kommande veckorna kommer de övriga partierna – utom Vänsterpartiet – att rulla ut sina reklamfilmer. Det återstår dock att se om någon av reklamfilmerna får samma betydelse som de här klassikerna:

1997. ”Do it”.  Med den poppiga filmen markerade Tony Blair och Labour att de var ett nytt fräscht alternativ till regeringströtta Tories. Cool Britannia för hela slanten. 

1964. ”The Daisy ad”. En verklig klassiker. Lyndon B Johnson ville få motståndaren Barry Goldwater att framstå som en krigshetsare. Man kan lugnt säga att han lyckades.

1988. Revolving doors. I början av valkampanjen låg George Bush långt efter Michael Dukakis. Med den här suggestiva filmen fick Bush motståndaren att framstå som mesig mot kriminella. Dukakis struntade i att slå tillbaka – och förlorade.

1984. ”Morning in America”. En klassisk positiv reklamsnutt. Ronald Reagan etablerar bilden att landet är på rätt väg. 

 

Jens Kärrman

  • Tjänstgörande redaktör: Elin Wieslander, Rebecka Rakell
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB