Juholt i media – oftare men förmodligen inte hellre än Reinfeldt
avTitta på den här grafen. Den visar hur ofta Håkan Juholt förekommit i media under sin drygt halvårslånga partiledarkarriär. Man får säga att han började från noll. Innan han valdes av S-kongressen i mars lät han inte alls höra tala om sig men naturligtvis blir det buller och bång när det största partiet (valresultatet 2010) väljer ny ledare. Något förvånande håller hans starka mediatrend i sig genom våren och sommaren. Det är först i augusti och september som det blå snöret som är Fredrik Reinfeldt hänger ovanför Juholts staplar. Förklaringen till trendbrottet är troligen att världspolitiken i form av eurokrisen gjorde sig påmind efter sommaren och vem har då tid att lyssna på en svensk oppositionsledare? Men så i oktober drar Juholt förbi igen. Rejält. Men så klart hade han gärna sluppit den uppmärksamheten. Stapeln visar att Håkan Juholt fick mer utrymme i media under affären med de felaktiga bostadsersättningarna än när han valdes (46666 artiklar mot 4070).
Grafen ger en bild av ett problem som alla politiker måste förhålla sig till – det är lättare att få negativ medial uppmärksamhet än positiv sådan. Och förtroende tar längre tid att bygga upp en att förlora. Trots det positiva mottagandet när han valdes noterades ingen större Juholt-effekt i Socialdemokraternas opinionssiffror, förrän i oktober.
/Erik Nises
Undersökningen är gjord av omvärldsbevakningsföretaget Aitellu och grundar sig på 1590 digitala nyhetskällor (nyhetspress, fackpress, affärspress, PDF-tidningar, radio- och tv-sajter där Juholt förekommer i rubrik eller ingress).