S varumärkesskyddar den nordiska modellen
avFoto: AKTUELLT I POLITIKEN
Socialdemokraterna har fått ett varumärkesskydd för ”den nordiska modellen” från Patent- och registreringsverket, PRV, rapporterar S-tidningen Aktuellt i Politiken. Nu är det bara S som har rätt att använda begreppet i sin marknadsföring.
Ansökan grundar sig i att S vill göra tydligt att begreppet ”den nordiska modellen” är ett S-projekt grundat i arbetarrörelsen och inget annat. Bland annat arbetar Samak, Samarbetsorganisationen för de nordiska socialdemokratiska partierna och fackföreningsrörelsen, med ett stort forskningsprojekt kallat ”Nordiska modellen till 2030”.
Enligt Inger Segelström, tidigare EU-parlamentariker men i dag generalsekreterare för Samak, är varumärkesskyddet en seger mot regeringen Reinfeldt som de senaste åren har talat allt mer om hur man värnar den ”svenska modellen” och att den har mer liberala grunder än vad Socialdemokraterna vill göra gällande.
– Det är klart att det känns väl lite snopet för den moderatledda regeringen. Vi har också fått varumärkesskydd tio år framåt. Det är viktigt när vi nu ska göra den här stora satsningen på forskningen, säger Segelström till AiP.
I en debattartikel nyligen definierade flera nordiska S- och LO-företrädare sin syn på vad ”den nordiska modellen”:
”Dess kärnvärden är lika möjligheter, social solidaritet och trygghet för alla. Trygghetssystem och socialförsäkringar är generella och bygger på principen om inkomstbortfall, att skattefinansierade välfärdstjänster ska fördelas efter behov och på lika villkor. Hög organisationsgrad och bred samverkan mellan arbetsmarknadens parter i arbetslivet har både skapat stabilitet, arbetsfred och nödvändig strukturomvandling på arbetsmarknaden.”
/Pär Karlsson