Startsida / Inlägg

Moderaternas vinnarstrategi toksågas

av Olof Svensson
Kent Persson. Foto: Björn Lindahl

Moderaternas recept på att vinna nästa val är att lyssna på 900 000 väljare. Partisekreterare Kent Persson ska få ”alla tänkbara moderater” att knacka dörr.
Nu sågas hela projektet av statsvetaren Tommy Möller.
– Det förstärker bilden att Moderaterna har tomgång på egna idéer.

Moderaterna räknar med en stenhård kamp för att vinna nästa val. För att lyckas krävs att partiet lockar till sig de väljare de tappat till Socialdemokraterna. Receptet är en ”gigantisk mobilisering”, alla tillgängliga moderater ska ut och möta väljare.
– Ett modernt arbetarparti möter människor med ett fokus på att lyssna, säger Kent Persson.

Moderaternas strategi sågas totalt av statsvetaren Tommy Möller. Hans generella kritik är att det blir på tok för mycket lyssnande – partiet måste också stå för något för att kunna vinna väljarna.
– Samtalet mellan politiker och väljare borde vara en självklarhet, inte något man måste betona, säger han.

Han kallar idén för en marknadsföringsstrategi som går ut på att skapa en bild av ett parti som lyssnar in människors verklighet.
– Idén är lovvärd men jag tycker även att man ska berätta vad man står för. Det har blivit en bristvara hos Moderaterna. De har blivit ett parti som anpassar sig för mycket till opinionen istället för att påverka den.

Tommy Möller varnar även för att man riskerar att upprepa valstugeskandalen 2002 där moderata politiker, framför Janne Josefssons kamera, uttryckte rasistiska åsikter.
– Jag föreställer mig att man har en gigantisk utbildningssatsning framför sig. Kampanjen låter inte riktigt färdigtänkt, säger han.
Varför gör Moderaterna så här?
– De vill förbättra sitt varumärke.
Saknar de idéer?
– Det vi hör är mest fraser om hur man ska öka tempot. De säger att de ska satsa på välfärden. Men hur?

Kent Persson slår däremot ifrån sig kritiken.
– Min erfarenhet är inte att politiker har lyssnat för mycket på väljarna. Jag har sett många valrörelser där partier gått ut med sina åsikter utan att lyssna på väljarna. Vi vill ge väljarna en ordentlig chans att berätta vilka samhällsproblem de ser.
Hur kommer detta att förändra er politik?
– Detta är en av grunderna för att faktiskt få in åsikter hur Sverige kan bli bättre, detta ska göra oss inspirerade av att utveckla en politik.
Det låter som ni har slut på idéer.
– Nej, vi har inte slut på idéer. Vi är inne i vårt mest intensiva arbeta att forma vår politik vi kommer gå till val på 2014.

/Elisabeth Marmorstein och Olof Svensson

 

  • Tjänstgörande redaktör: Lina Thorén, Joakim Ottosson & Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB