Svenskt näringsliv: ner med Tjorven
avDenna gula skönhet rullade på svenska vägar under början av 1970-talet. Nu får den agera ett praktexempel på det som Svenskt Näringsliv kallar ett statligt näringspolitiskt misslyckande. Bilen har parkerats utanför Wisby Strand Congress för att Almedalsbesökarna med egna ögon ska få se hur det kan gå när staten ska driva och äga företag istället för att se till så att andra företag frodas.
”Tjorvens” historia började 1969. Posten behövde en ny superbil för att kunna dela ut den mängd brev som skickades hit och dit vid tidpunkten. Det nybildade Statsföretag – en slags paraplyorganisation för offentligt företag såg till att Kalmar Verkstad AB, som var en del i paraplyet, fick dra igång produktionen. Basen blev DAF-bilen – plus en plastkaross och en speciell skjutdörr för att underlätta för brevbäraren. En brevbärare tyckte det nya arbetsfordonet påminde om Tjorven i Saltkråkan och vips hade bilen fått sitt karakteristiska smeknamn.
I dag tycker vi naturligtvis att bilen är hur cool som helst. Men det hjälps inte. I alla fall inte för Svenskt Näringsliv. ”Att starta och driva företag kräver djup kompetens inom utveckling, produktion, marknadsföring och så vidare. Tjorven visar att politiska mål inte alltid går att förena med företagsekonomiska realiteter.” menar Svenskt Näringsliv och ser Tjorven som ett expempel på att aktiv detaljstyrd näringspolitik inte fungerar. Inte då och inte idag.