På jakt efter ny strategi
avDet börjar onekligen bli riktigt trångt i mitten i svensk politik. När nu trianguleringen går igenom en renässans gäller det att hitta ett säljande budskap. Enligt partistrategernas ABC bör så många som möjligt kunna skriva under på det, samt att det ska locka till identifikation. Det ska givetvis även signalera framtidstro, ansvarsfullhet och jobbfokus.
Politikerkollen kan nu avslöja att något av de åtta riksdagspartierna anlitat analysföretaget Sifo för att få hjälp att vaska fram sin nya identitet.
En av frågorna Sifo ställer gäller namnet. Följande sex olika namnförslag ska betygssättas från ett till tio:
Frihetspartiet, Framgångspartiet, Framtidspartiet, Jobbpartiet, Utvecklingspartiet, Reformpartiet.
Sen följer en lång beskrivning av ett icke namngivet parti. Den tillfrågade ska sedan dels välja om man håller med, dels peka ut vilket parti det kan vara.
Men partiet i fråga nöjer sig inte med det. De svarande ska även få identifiera partiets beskrivning av sig självt med en person. Följande pigga herrar går att välja mellan:
Politikerkollen har ännu inte lyckats klura ut vilket parti som är på jakt efter en ny strategi, även om både S och M tillhör de synnerligen misstänkta. Vilket parti tror du att det kan vara?
/Elisabeth Marmorstein