Seko får sponsorhjälp till stoppad reklamkampanj
avKommer ni ihåg fackförbundet Sekos stoppade reklamkampanj om bristerna i tågtrafiken?
Det var statliga Jernhusen som stoppade affischerna, som var tänkta att publiceras på tågstationer runt om i Sverige.
– Den här kampanjen kritiserar den marknad som vi själva och våra kunder verkar på. Den går stick i stäv med det uppdrag vi har och bedriver, sa Jernhusens pressansvariga Cecilia Granath till Aftonbladet när det hela blev känt.
Men nu ser det ut som att den ironiska reklamkampanjen blir verklighet, trots allt. Dock inte hos Jernhusen. Istället är det reklamföretaget JCDecaux som nu går in och sponsrar Sekos kampanj.
Enligt reklamföretagets vd Magnus Heljeberg gör man det för att ”hylla yttrandefriheten”.
– Vi blev väldigt förvånade när det kom ut att ett statligt ägt bolag går in och censurerar en kampanj. Vi hoppas att det blir en diskussion om huruvida man ska kunna göra det, säger han.
Sekos kampanj kommer nu att synas på 1500 stortavlor över hela landet, med start vecka 42. Fackförbundet får betala tryckkostnaderna själv, resten står reklamföretaget för.
– Det var ett erbjudande som det var svårt att tacka nej till. För oss ger det en möjlighet att komma ut ordentligt med vårt budskap, säger Jonas Pettersson, kommunikationschef på Seko.
/Anette Holmqvist, Pär Karlsson