Startsida / Inlägg

M storsatsar på sociala medier inför supervalåret

av Pär Karlsson

Inför supervalåret 2014 storsatsar Moderaterna på sociala medier. Partiet söker just nu efter en projektledare och tre kommunikatörer som ska arbeta över EU- och riksdagsvalet nästa år.

– De fyra ska vara med och och utveckla och profilera Nya Moderaterna i sociala medier. Vi vill vara där väljarna är, de befinner sig inte bara på jobbet eller hemma utan även på nätet och inte minst i sociala medier. Då måste vi också vara där, säger Moderaternas presschef Anna-Charlotta Johansson.

De personer som partiet söker ska ha erfarenhet av arbete med sociala medier.

– Sedan ska man så klart vilja att Moderaterna och Alliansen ska vinna nästa val, säger Johansson.

Hon menar att det i dag ofta pågår parallella diskussioner i sociala medier, när politik diskuteras på tv.

– Många följer Twitter och Facebook samtidigt som man tittar på tv. Då räcker det inte bara att ha en företrädare som debatterar på tv. Vi måste även få ut våra budskap i sociala medier, säger hon.

Det senaste året har Moderaterna satsat en hel del på sociala medier, men nu trappar man alltså upp ännu mer. En mätning från i våras visade att 55 procent av väljarna tror att sociala medier kommer att ha betydelse i nästa valrörelse.

– Jag tror att de flesta svenskar faktiskt befinner sig på nätet och inte minst i sociala medier. Sedan kanske man använder det på olika sätt och genom olika kanaler. På Instagram handlar det om bilder, så det är något det här teamet måste jobba mycket med. Sedan får man se vilken målgrupp som finns i vilket medium och anpassa sig efter det, säger Anna-Charlotta Johansson.

Moderaterna är långt i från ensamma att storsatsa på nätet. Nyligen presenterade LO en värvning inför valåret 2014. Facket hade lockat till sig Johan Ulvenlöv, som tidigare varit sociala medier-general på Unionen.

/Pär Karlsson

Fredrik Reinfeldt chattar med Aftonbladets läsare 2010. Foto: ANDERS DEROS
Fredrik Reinfeldt chattar med Aftonbladets läsare 2010. Foto: ANDERS DEROS
  • Tjänstgörande redaktörer: Elin Wieslander, Filip Elofsson och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB