Startsida / Inlägg

Regeringens (h)julklapp

av Pär Karlsson
Maria Larsson (KD) Foto: ROBIN LORENTZ-ALLARD
Maria Larsson (KD) Foto: ROBIN LORENTZ-ALLARD

Den som i dag har funktionsnedsättning är i många fall beroende av färdtjänst för att ta sig ut ur hemmet. Men genom en ny reform, som börjar gälla 1 juli 2014, vill regeringen göra det möjligt för kommuner att ge stöd så att fler ska kunna få specialanpassade fordon. Besluten togs på ett regeringssammanträde nyligen.

– Vi har ett bilstöd redan där en del personer ingår, men denna reform handlar om de som inte har rättigheten i dag men som ändå är färdtjänstanvändare i ganska stor omfattning. Det handlar om en målgrupp på ungefär 2 000 personer som är berörda, säger Maria Larsson (KD), minister med ansvar för frågor som rör funktionshinder.

Reformen har sin grund i en försöksverksamhet som pågick mellan 2007-2010. Enligt Larsson har de funktionshindrade deltagarna varit mycket nöjda.

– De säger att de inte längre behöver tänka efter och planera sitt liv i förväg. De behöver inte beställa färdtjänst till julafton, som man annars måste boka flera veckor i förväg. De som använder färdtjänst får verkligen detaljplanera sitt liv med lång framförhållning, säger hon.

De aktuella fordonen ska specialanpassas på individnivå så att personen själv ska kunna framföra den.

– Om det är benen man har problem med handlar det om att reglagen som finns på golvet finns någon annanstans. Saknar man armar finns det andra sätt att styra en bil på. Det innebär en fantastisk frihetsgrad jämfört med att beställa färdtjänst, säger Maria Larsson.

De nya reglerna ska gälla de som använder färdtjänst i hög utsträckning, inte de som bara gör det då och då. Maria Larsson menar att detta är en viktig frihetsreform, som också sparar pengar åt samhället.

– Försöksverksamheten visade att kostnaderna minskade för samhället jämfört med det stora användandet av färdtjänst. Det gjordes en beräknad kostnadsminskning utifrån försöket på i genomsnitt 66 000 kronor per beviljad ansökan, säger hon.

Den person som vill söka stöd kommer efter de kommuner som väljer att jobba efter den nya modellen.

– Vi visar på de ekonomiska beräkningarna för kommunerna också vilket torde höja intresset hos dem att använda sig av den. Sedan hoppas jag att många enskilda trycker på och säger att de gärna skulle vilja pröva en bil i stället för färdtjänst, säger Maria Larsson.

/Pär Karlsson

  • Tjänstgörande redaktörer: Mikael Hedmark, Jennifer Snårbacka och Karl Sigrelius
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB