Startsida / Inlägg

S hoppas få hjärtan att klappa – för EU-valet

av Anette Holmqvist
Jan Larsson och Marita Ulvskog på S> presskonferens.
Jan Larsson och Marita Ulvskog på S presskonferens.

Socialdemokraterna drar i gång sin EU-kampanj när det är hundra dagar kvar till valet den 25:e maj. Starten sker på självaste Alla hjärtans dag den 14 februari, och har som mål att nå en halv miljon människor genom dörrknackning, telefonsamtal och digital närvaro. Kostnaden beräknas uppgå till 20 miljoner kronor.

– Vi går in i kampanjen lustfyllt. Vi känner att det blåser en vänstervind i Sverige men också i Europa, säger valledaren Jan Larsson.

Socialdemokraterna har satt målet för EU-valet till 25 procent. Hittills har S backat i varje val och fick senast, 2009, stöd av 24,4 procent av väljarna.

Enligt Jan Larsson är partiets mål ”realistiskt”.

– Vi har hittills uppvisat en ganska klen förmåga att mobilisera våra sympatisörer till att gå och rösta. Om målet är blygsamt satt så är det i alla fall första gången vi får ett bättre resultat än i valet före, säger han.

Marita Ulvskog, som är partiets förstanamn i EU-valet, drog partiets prioriteringar inför valrörelsen.

– Det är jobben, de fackliga rättigheterna och klimatpolitiken som är våra viktigaste frågor, säger hon.

Ulvskog hoppas att EU-parlamentet denna gång kommer att byta färg och bli mer rött än tidigare.

– Vi ser en stor möjlighet om vi skulle bli några fler och bli större än den konservativa gruppen, säger hon och nämner klimatarbetet som exempel.

Enligt Larsson och Ulvskog kommer S denna gång att fokusera på att prata om sakfrågor och vad EU har för påverkan på Sverige. De konstaterade också att partiets största utmaning blir att få sympatisörerna att tycka att valet har betydelse och att faktiskt gå och rösta.

S prioriteringar i EU-valet.
S prioriteringar i EU-valet.

/Anette Holmqvist

  • Tjänstgörande redaktörer:  Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Annika Panas
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB