SSU byter kostym
avLagom till supervalåret 2014 så lanserar Socialdemokratiska ungdomsförbundet, SSU, en ny grafisk identitet. Det är första gången på många år som ung-sossarna gör något åt sitt yttre.
– Vi kände att det var dags att uppdatera vår grafiska profil och även loggan. Den ska symbolisera såväl vår historia som den moderna folkrörelse vi är. Logotypen utgår ifrån en röd ribbon som är i rörelse, precis som SSU är. Den är mer symbolisk och kommer sticka ut mer i valrörelsen, säger Juan-Pablo Roa, kommunikationsstrateg på SSU.
Han tror att loggan kan bli viktig under årets valrörelse-kampanjer.
– Självklart är alltid politiken viktigast men vår nya gemensamma grafisk profil ska göra det enkelt att kampanja snyggt och effektivt. De ska bidra till att våra politiska budskap syns på ett bra sätt i valrörelsen och de ska hjälpa oss att visa vilka SSU är.
Juan-Pablo Roa vill inte gå in på vad den nya grafiska profilen kostat, men säger att det är en ”relativt stor investering.
– Men vi tror att den är väl värd, speciellt som den är långsiktig. Men den kostade antagligen mindre än vad Centerns helt obegripliga kampanjfilmer kostade.
/Pär Karlsson