Kampanjkrig mellan regeringen och LO
avI dag lanserade Alliansregeringen en gemensam kampanj med sikte på riksdagsvalet i höst. Det hela gjordes på en gemensam pressträff där de fyra partisekreterarna deltog. Kampanjen ska synas i både dagspress och på nätet och målet är att visa upp att regeringen har levererat vad den har lovat inom jobb och välfärd sedan de vann makten 2006.
– Vi vill tydligt börja dialogen med väljarna och berätta om vad vi gjort de här åren och att vi hållit våra löften. Vi har kommit en bit på vägen och vill göra mer, säger Kent Persson (M).
Man var också mycket hård i sin kritik av oppositionen som man menar nästan enbart sysslar med att svartmåla Sverige.
– S och de andra vänsterpartierna använder en vulgär retorik. Det säger att något har gått sönder i Sverige och att landet blivit kallt och att klyftorna ökar. Det stämmer inte överens med hur verkligheten ser ut och alla de reformer som Alliansen genomfört, säger Nina Larsson (FP).
Ett exempel som Alliansen tidigare kritiserat är den film som LO lanserade – ”Reinfeldts Sverige – siffror och berättelser från ett förändrat land”. Från LO var man i dag snabba med att svara med en motkampanj som ska komma senare i veckan.
– Vi är djupt kritiska till att Reinfeldt nu vill sopa arbetslösheten under mattan. Vi ska jaga honom om jobben hela vägen fram till den 14/9, säger Tobias Gerdås, ansvarig gör strategisk kommunikation och LO:s valorganisation.
/Pär Karlsson