Startsida / Inlägg

Så ska M försöka vinna Almedalskampen i sociala medier

av Pär Karlsson
Moderaternas kommunikationschef Per Nilsson.
Moderaternas kommunikationschef Per Nilsson.

I morgon inleds politikerveckan i Visby med Socialdemokraternas dag. Trots att Moderaterna inte har sin dag förrän på torsdag är många ur den centrala partiorganisationen redan på plats. Ett av skälen till det är tydligt – att vinna kampen i sociala medier.

– Sociala medier i Almedalen är lite extra viktigt. Vi som politiskt parti vill nå ut till väljare hela tiden, vilket är en utmaning när man är i Almedalen, eftersom här inte finns så många väljare som inte redan bestämt sig, säger Moderaternas kommunikationschef Per Nilsson.

Målet man har är att nå ”utanför Almedalen”.

– Då är sociala medier ett sådant verktyg. Dels kan alla som är aktiva i vårt parti men inte är här följa oss. Vi sänder våra seminarier och twittrar om vad vi gör. Men självklart granskar vi också vad de andra partierna gör.

I morgon lanserar partiet en ny kampanj i sociala medier. Varje dag under veckan ska en digital valaffisch med en skämtsam ton lanseras. Ett exempel kan du se på bilden ovan.

– Kampanjen syftar till att lyfta fram de frågor vi tycker är väldigt viktiga, som ekonomi och jobb. Vi vet de flesta väljare håller med om det, men det är ett ganska torrt budskap som inte lyfter i sociala medier. Det är roligare att dela det som är kul än det som sakmässigt viktigt. Vi försöker göra något som är roligt, men som lyfter fram något som är tråkigt och betydelsefullt, säger Per Nilsson.

Men det krävs att flera mål nås för att kommunikationschefen ska vara nöjd när han flyger hem från Gotland.

– Vi har tre mål. Det är att vi ska göra saker i sociala medier som når utanför ringmuren. Det andra är att vi ska lyckas lyfta fram vår politik när det gäller jobben på ett bra sätt. Det tredje är att vi på alla oppositionspartiers dagar har en bra granskning i sociala medier med bilder och annat som attackerar dem i jobbfrågan. Lyckas vi med det har vi gjort en bra ”sociala medier-Almedal”.

/Pär Karlsson

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén och Filip Elofsson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB