Startsida / Inlägg

Efter valförlusten: Moderaterna utvecklar ny jobbpolitik inför 2018

av Pär Karlsson
M:s kommunikationschef Per Nilsson. Foto: CAROLINA BYRMO
M:s kommunikationschef Per Nilsson. Foto: CAROLINA BYRMO

Efter valförlusten har Moderaterna tillsatt en grupp som ska arbeta fram en eftervalsanalys. Den leds av Hans Wallmark. Men partiet vill dessutom ta hjälp av allmänheten i sitt arbete.

På sin hemsida har man nu lanserat en sajt där allmänheten kan höra av sig med sina synpunkter på M-politiken och partiets valrörelse.

– Vi tror på att vi ska ha en öppen process i vårt arbete med eftervalsanalysen. Vi har valt att lägga upp en sajt på vår hemsida där vem som helst kan skicka in inspel. De kan berätta hur de uppfattade vår politik och valrörelse, säger M:s kommunikationschef Per Nilsson.

Han menar att partiet var nöjda med sin valspurt men att det nu gäller att vara självkritiska.

– Det är värdefullt med alla synpunkter. Det här är en öppenhet som få andra partier har visat, säger han.

Analysgruppens arbete ska presenteras i god tid före M:s extrastämma den 7 mars 2015 då kan också väljer en ny partiledare. Men parallellt med det har man också satt i gång ett arbete med att utveckla sin jobbpolitik.

–  Jobbfrågan kom inte tillräckligt mycket i fokus under valrörelsen och det var också så att vi inte hade störst förtroende i den frågan, det hade de rödgröna, säger Per Nilsson.

Han menar att partiet nu måste fundera på varför man inte nådde ända fram med sin jobbpolitik.

– Vi står nu inför ett stort jobb. Vi måste fundera och tänka framåt för att utveckla politiken. Skiljelinjen mellan oss och Socialdemokraterna blev inte tillräckligt tydlig inför valet. S lyckades undvika att prata om de sakfrågor som handlade om höjda bidrag och skatter, säger han.

Inför valet 2018 menar han att M nu måste ta fram en jobbpolitik som skapar intresse bland människor.

– Vi är fortfarande det alternativ i Sverige som har störst förtroende bland väljarna när det gäller ordning och reda i ekonomin. Vi vill fortsätta vara det och ta ansvar. Då måste man kunna behålla det kortet och samtidigt utveckla en offensiv jobbpolitik.

/Pär Karlsson

  • Tjänstgörande redaktörer: Sandra Christensen, Jenny Åsell och Mattias Kling
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB