Grön ungdom sätter press på regeringen om Förbifart Stockholm
avNär det nya styret i Stockholms stadshus (S+V+MP+FI) i dag lade fram sin plan för den kommande mandatperioden var det beskedet om att man vill stänga Bromma flygplats som fick mest uppmärksamhet. Men dessutom stod det också klart att de vill att hälften av pengarna som man får in via vägtullarna ska gå till kollektivtrafik.
Det är pengar som tidigare varit ämnade till det omtvistade vägbygget Förbifart Stockholm. Eftersom pengarna tidigare gått nästan enbart till väg vill man nu att alla pengar ska gå till kollektivtrafik. Det är det bud man nu tar med sig in i förhandlingar med regeringen och landstinget
Dagens besked har fått Lorentz Tovatt, ordförande i Grön ungdom, att kräva besked av den nya S/MP-regeringen i frågan. De har tidigare skjutit den svåra frågan, där man är oense, ifrån sig och sagt att det är upp till Stockholms kommun och landsting att göra upp om hur bygget ska finansieras. Tidsfristen är fram till den 1 maj nästa år, fram tills dess är vägbygget satt på paus.
– De borde acceptera budet från Stockholms kommun rakt av. De har ju strypt alla pengar till Förbifart Stockholm. Kvar finns nu bara den lilla del staten har stått för. Den delen borde regeringen strypa, säger Lorentz Tovatt.
Detta borde enligt Tovatt göras även om landstinget, som kommer styras av Alliansen i minoritet, tycker annat.
– Stockholm är den kommun som vägen kommer passera mycket igenom. Det är mycket Stockholms stads mark. Det är också så att det finns ett starkt folkligt stöd för att pengarna ska gå till kollektivtrafik.
Han är övertygad om att det inte kommer att bli något fortsatt bygge av Förbifart Stockholm.
– Det är uppenbart att pengarna behövs till kollektivtrafik. Det säger Stockholms invånare och överenskommelsen i Stockholm säger också att pengarna ska gå till det som det finns behov av, mer kollektivtrafik.
Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholms stad var i dag dock tydlig med att Förbifart Stockholm kommer att bli av.
– Den kommer att byggas. Regeringen har bestämt att pausa projektet för att lyssna in om det kan finnas in andra finansieringsalternativ. Där har jag också varit tydlig, jag är inte nöjd med det avtal som ligger, jag vill att trängselskattepengarna i större utsträckning ska gå till kollektivtrafik. Vi har fram till 1 maj på oss.
Hon menar att det finns andra sätt att betala Förbifart Stockholm än via trängselskatten.
– Jag sneglar på en modell där staten skjuter till mer pengar, vilket de gör i andra infrastrukturprojekt men dock inte i Stockholmsregionen. Jag ser gärna att trängselskatterna går till kollektivtrafik men att vi fortfarande bygger vägen. Den är statlig och då bör staten ta en större del av finansieringen.
/Pär Karlsson