proffstyckarna White House Edition

med Aftonbladets experter Manuel Ferrer och Roland Poirier Martinsson

Startsida / Inlägg

Vem i hela (opinions)världen kan man lita på?

av Manuel Ferrer

Antalet opinionsmätningar slår just nu alla rekord. Varje dag presenteras några nya och som väljare eller mediekonsument är det närmast omöjligt att skilja agnarna från vetet. Exempelvis kunde man i förrgår läsa att Romney gått om Obama i Gallups mätning. Men som livet i övrigt är det tyvärr mer komplicerat än så.

För det första: Mätinstituten har olika sätt att nå respondenterna och vikta resultaten. Exempelvis ringer Rasmussen endast till privatpersoners fasta telefon – de som saknar hemabonnemang men äger en mobiltelefon, ofta fattiga, får därför aldrig frågan. För att kompensera bortfallet blandas resultatet sedan med en internetpanel. Ja, jag tror vi slutar där…

För det andra: Mätinstituten rapporterar olika perioder. Vissa har längre tidsserier – ofta från tre dagar till en vecka – som sedan ges ett genomsnitt medan andra har så lite som ett mätdygn. Därmed kan de ha mätt samma dag men få två olika resultat.

För det tredje: Samma mätinstitut kan ge två olika svar. Efter partiernas konvent börjar många institut mäta både ”registered” och ”likely voters” och rapporterar dem sedan var för sig. ”Registered” är helt enkelt som det låter, alltså registrerade väljare. ”Likely” är en grupp som gallras fram efter att de först svarat på ett antal förbestämda frågor: Röstade du i förra valet? Har du bestämt vem du ska rösta på? Följer du valrörelsen? m.m. m.m. Denna mätning har skapats för att ge ett mer träffsäkert resultat av valutgången då många röstberättigade aldrig dyker upp i valbåset. Men de undantar samtidigt i högre utsträckning förstagångsväljare.

För det fjärde: Nästan samtliga resultat ligger inom den statistiska felmarginalen. Om Romney får 47 procent i mätning kan han – om marginalen är +-3 procent – lika gärna ha 44 liksom 50 procent.

Därmed över till konklusionen. Ta alla mätningar med en nypa salt, läs det finstilta och följ hellre trenden än enskilda resultat.

***

Man kan naturligtvis också göra som David Paleologos, opinionsmätare vid Suffolk University, och redan nu konstatera att Obama förlorat i Florida, North Carolina och Virginia.

  • Tjänstgörande redaktörer: Jennifer Snårbacka, Mikael Hedmark och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB