Iphone, Ipod, Itunes = Apples väg till makten
avStrategin är rätt tydlig. Även om det smärtat har Apples Steve Jobs tvingats inse att hans chanser att slå Bill Gates i Microsoft när det gäller operativsystem för persondatorer och kontorsprogram är lika med noll.
Därmed inte sagt att Jobs är minst lika sugen som Gates på världsherraväldet.
Jobs och Apples nyckel dit är underhållning. Bärbar sådan.
När det gäller musik och video har man redan mutat in den delen.
Ipods och Itunes regerar. När Microsoft gjorde ett försök med Zune steg Apples totala marknadsandel i Usa. Hepp!
Apple har fattat grejen med att skapa grejer som får kunderna att känna sig coola. Vita hörlurar skickar signaler till exempel. Jag menar hur cool är en Zune eller en mp3-spelare från Philips eller någon? Därmed inte sagt att Apples grejor nödvändigtvis är bättre.
Nu kommer Iphone och den ser ut att kunna göra med mobilbranschen vad Ipod och Itunes gjort med musik och video.
För handen på hjärtat. Hur många trodde att en vit musikspelare från Apple skulle ersätta cd:n och hur många trodde för några år sedan att Itunes skulle bli en av det största kanalerna i världen för att sälja musik?
Databranschen har varit med om liknande stora omvälvningar tidigare. Då liksom nu satt de etablerade bolagen och fnös. Till exempel när pc:n kom och när operativsystemet Unix dök upp. Eller när desktop publishing från Pagemaker och Quarkxpress på några år ersatte alla världens specialutvecklade system för tidningsproduktion.
Flera av dem, till exempel världstvåan Digital Equipment, finns i praktiken inte mer.
Färdigfnyst kan man säga.
Även om Apples dryga 500 000 sålda Iphones på några dagar är en droppe i havet jämfört med de cirka en miljard mobiler som kommer att säljas i världen i år kan man inte bara rycka på axlarna.
Så på Nokia och Sony Ericsson är det kanske inte riktigt läge att bara lägga sig i hängmattan denna sommar.