Zennströms projekt saknar en grej – lönsamhet
avNiklas Zennström är en mycket förmögen man. En man som blivit förmögen på sina idéer. En man som listas bland Internets 50 viktigaste personer.
Han blev ekonomiskt oberoende när han sålde gratistelefoniföretaget Skype till amerikanska nätauktionsjätten Ebay. Ebay skriver nu ned värdet på Skype eftersom bolaget inte tjänar några pengar.
Och det är väl just det som är Zennströms akilleshäl. Hans idéer är toppen för den vanlige internetanvändaren men rätt värdelösa på att dra in pengar.
Fildelning via Kazaa är bra för dem som vill skaffa musik och film utan att betala. Men det tjänar inte Kazaa några pengar på.
Skype är bra för dem som vill ringa gratis dator-till-dator. Andelen som väljer att göra något annat med Skype är inte tillräckligt stor. Alltså tjänar Skype för lite pengar.
Zennström kliver nu av som vd i Skype för att utveckla Joost, ett projekt med gratis-tv.
Joost är ett mycket snyggt användargränssnitt för att se tv i datorn via Internet. Men, innehållet ska ju komma från någon. Och någon klar idé om hur Joost ska tjäna pengar finns inte. Finns den är den troligen lika hållbar som affärsmodellerna för Kazaa och Skype.
Vid någon tidpunkt torde de som investerar pengar tröttna på att inte få något tillbaka.
Men det gör inte Zennström något längre. Han kan skratta hela vägen till banken.