Kejsare utan kläder är nakna
avDet har den senaste tiden diskuterats om gratistelefoniföretaget Skype är en flop eller inte. Själv tycker jag fortfarande att det är en flop.
För oss kunder är det billigt och bra. Det ska inte förnekas. Men bolaget tjänar för lite pengar. Det är inte bra. Inte om man vill att tjänsterna ska finnas kvar en längre tid.
Såg i någon morgontidning att man istället borde se till varumärket. Då blir jag rädd.
Det var precis det synsättet som skapade it-bubblan som sprack 2001. Det spelade ingen roll om man tjänade några pengar. Det viktigaste var att man byggde ett varumärke så skulle pengarna komma av sig själv senare. Tjenare.
I den mån pengarna kom senare var det när något annat företag valde att köpa upp det olönsamma uppstartsbolaget vilket gjorde grundarna förmögna.
En bedrift som ju Niklas Zennström lyckades upprepa när han fick Ebay att betala över 20 miljarder för Skype.
Ett varumärke är inte samma sak som lönsamhet. Och oavsett hur stort och känt varumärket är måste bolaget tjäna pengar.
I den verkliga världen är det så illa att de som jobbar på företaget med det kända varumärket också måste betala mat och hyra. Och det gör de med pengar de fått i lön. Inte med varumärket.