Bättre reklamradio ligger långt borta
avReklamradion kan man tycka mycket om. Men den har sedan den tilläts i Sverige hållits i strypkoppel. Möjligheterna att driva en nationell reklamkanal är i de närmaste obefintliga. Och små, regionala stationer kan inte få in mer reklamintäkter än vad man klarar i dag och då kan inte resurserna bli större heller.
Vi får liksom vad våra folkvalda tillåter.
Den tekniska utvecklingen går fort och i en utredning från post- och telestyrelsen, pts, talar man sig varma för digital radio. Intressant sedan Sveriges Radios satsning på digital radio i dab-projektet blev en jätteflopp. Programmen fanns, sändarna fanns. Men, och det är ett ganska viktigt men, radiomottagarna fanns inte.
De första digitala radiomottagarna för konsumenter visades upp på Ifa-mässan i Berlin 1999. Tanken var att redan inom ett par år skulle bilbranschen byta till dab-mottagare i nya bilar och vanliga lösa apparater skulle bli billigare.
Blev det så? Nej.
Tyvärr är det inget som tyder på det nu heller. I vart fall inte i brådrasket.
Vanliga konsumenter är inte intresserade. De var inte intresserade av digital-tv heller egentligen. Men de tvingades byta när det analoga nätet lades ned.
Digital radio har ännu mer emot sig. Den ger få konsumentfördelar.
Ljudkvaliteten blir bättre, men om det ska avlyssnas i bilen vete fåglarna om man märker skillnaden med vägbrus, trafikljud och annat.
Man kan lyssna lite när man vill. Mottagarna kan spela in 15-30 minuter som man sedan kan lyssna på när det passar. OK, det kanske några gillar. Men hur många?
Dessutom kan man sända med annan information: bilder, video, trafikinformation. Då börjar det bli farligt nära tv, eller?
Digital radio skulle kunna tas emot i digitalboxar som vi har till tv-apparaterna. Men hur många lyssnar på radio den vägen? Är det inte på jobbet och i bilen som de flesta lyssnar på radio?
Hursom. Pts är nog ute och cyklar om man tror att analog radio kommer att ha spelat ut sin roll inom det närmaste decenniet.
Och radiomottagarna finns i princip inte nu heller. I vart fall inte till överkomliga priser.