Startsida / Inlägg

Lågpris ska sälja Iphone

av Peter Pettersson

Se men inte fotografera. Sådana är Apples regler. Så den lilla grupp på en halvdussin europeiska journalister som jag ingick i fick klämma och känna på Iphone 3G och prata med några av dem som utvecklat dem och som ansvarar för produkten.
Det ska bli intressant att se hur Iphone 3G kommer att tas emot på den svenska marknaden.
Priset talar för den.
Helt klart är att Apple valt en lågprisstrategi med tanken att kunna locka många ungdomar att köpa telefonen.
Om man får en avancerad Ipod och mobil med gps och kamera för under 2 000 kronor kan nog rätt många leva med att kameran är lite klen. En Ipod plus en mobil kostar det dubbla i dag.
Det finns säkert analytiker som undrar hur Apples marginaler kommer att se ut och är nog en berättigad fråga. Men genom att bland annat byta till ett hölje helt i plast så minskar produktionskostnaderna.
Hos de gamla etablerade mobilföretagen finns det rätt många som fortfarande fnyser åt Iphone. Det finns det på olika företags och myndigheters it-avdelningar också. De har en klar förkärlek för Windows Mobile. Det beror nog till stor del på att den lirar bättre med Windows. Och med windowsdatorer i hela organisationen behöver en supportavdelning aldrig drabbas av nedskärningar eller brist på jobb.
Men i smyg sneglar många kraftigt på Iphone. Sony Ericsson bygger ut sin utvecklingsavdelning i Palo Alto några kilometer från Apples huvudkontor i Cupertino och inte i Lund.
Undrar varför?